Jak uzyskać zaświadczenie o prowadzeniu działalności?
Przedsiębiorca czasami potrzebuje zaświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej. Taki dokument potrzebny jest do załatwienia wielu spraw, między innymi wymagany jest przy ubieganiu się o kredyt, czy do udziału w przetargach. Zaświadczenie jest bezpłatne i łatwo jest je uzyskać.
Zaświadczenie o prowadzeniu działalności – podstawowe informacje
Zaświadczenie o prowadzeniu działalności jest dokumentem urzędowym. Potwierdza, że przedsiębiorca prowadzi w sposób legalny firmę zarejestrowaną w Polsce. Istnieje kilka rodzajów zaświadczeń, o które można się ubiegać. Najczęściej przedsiębiorcy potrzebują zaświadczenia CEIDG, które potwierdza wpis do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
W zaświadczeniu znajdują się ważne informacje o firmie, takie jak między innymi:
dane przedsiębiorcy
nazwa i adres firmy
numer NIP i numer REGON
data rozpoczęcia działalności
kody PKD określające przedmiot działalności
informacje o zawieszeniu lub wznowieniu działalności, jeżeli takie okresy występowały
inne informacje, np. o udzielonych koncesjach przy działalności gastronomicznej.
W przypadku, kiedy istnieje taka potrzeba, to przedsiębiorca może ubiegać się o zaświadczenie uwzględniające historię zapisanych zmian mających miejsce w firmie począwszy od dnia zarejestrowania działalności.
Zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej z CEIDG – jak można je uzyskać?
Zaświadczenie można uzyskać w różny sposób w zależności od rodzaju zaświadczenia, o które ubiega się przedsiębiorca. W przypadku zaświadczenia potwierdzającego wpis do CEIDG przedsiębiorca może skorzystać z trzech dróg wskazanych poniżej:
wizyta w dowolnym urzędzie gminy lub miasta – złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia, które generuje i drukuje urzędnik. Zaświadczenie może zostać przekazane przedsiębiorcy od razu lub może zostać przesłane w ciągu kilku dni
samodzielne wygenerowanie zaświadczenia przez przedsiębiorcę – zaświadczenie o prowadzeniu działalności jest dostępne bezpośrednio ze strony internetowej CEIDG po zalogowaniu za pomocą Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego
złożenie wniosku elektronicznego – wniosek dostępny w kilku krokach.
Zaświadczenie o prowadzeniu działalności na podstawie złożonego wniosku elektronicznego
Jednym ze sposobów pozwalających przedsiębiorcy uzyskać zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej jest złożenie wniosku drogą elektroniczną. W tym celu przedsiębiorca musi wejść na stronę internetową: www.biznes.gov.pl lub www.ceidg.gov.pl i:
zalogować się za pomocą Profilu Zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub aplikacji mObywatel
wejść w zakładkę „Zaświadczenia i dokumenty”
wskazać rodzaj zaświadczenia, które chce otrzymać: o zaświadczenie standardowe o zaświadczenie z historią zmian o zaświadczenie na dany dzień
określić format w którym chce otrzymać dokument
wskazać sposób odbioru dokumentu
podpisać wniosek elektronicznie
wysłać wniosek.
W większości zaświadczenia generowane elektronicznie dostępne są od razu po złożeniu wniosku. Opatrzone są unikalnym kodem weryfikacyjnym, który daje możliwość sprawdzenia ich autentyczności online. Podobny sposób składania wniosku obowiązuje na platformie PUE ZUS. Gotowe zaświadczenie wysyłane jest na elektroniczną skrzynkę odbiorczą przedsiębiorcy na koncie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Zaświadczenie o prowadzeniu działalności z ZUS-u – sposoby uzyskania
Zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej uzyskane w ZUS-ie potwierdza odprowadzanie składek. Można je uzyskać:
podczas wizyty w placówce ZUS
za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS)
po złożeniu wniosku za pośrednictwem poczty.
Zaświadczenia przedstawiane kontrahentom zagranicznym mogą czasami wymagać tłumaczenia przez tłumacza przysięgłego.
Zaświadczenie o prowadzeniu działalności – opłaty i jak długo się czeka?
Opłata naliczana za zaświadczenie zależy od sposobu jego pozyskania. W tym zakresie obowiązują następujące zasady:
zaświadczenie pobrane przez przedsiębiorcę bezpośrednio z systemu CEIDG – brak opłaty niezależnie od ilości wygenerowanych dokumentów
zaświadczenie wydane przez urząd – opłata skarbowa w wysokości 17 zł dotyczy tylko wniosków składanych drogą tradycyjną (art. 46 ust. 4 ustawy o CEIDG). W niektórych sytuacjach przedsiębiorca jest zwolniony z opłaty i dotyczy to między innymi sytuacji, kiedy zaświadczenie potrzebne jest do celów edukacyjnych, socjalnych, ubezpieczeniowych.
Jeżeli chodzi o czas oczekiwania, to jest on także uzależniony od wybranego sposobu pozyskania dokumentu:
zaświadczenie wygenerowane przez przedsiębiorcę – dostępne od zaraz
zaświadczenie wydawane przez urząd – z zasady dostępne od zaraz na miejscu w urzędzie po wygenerowaniu i wydrukowaniu przez urzędnika. W niektórych przypadkach dostępne w okresie do 7 dni roboczych
wniosek o wydanie zaświadczenia wysłany pocztą – zazwyczaj czas oczekiwania wynosi do 7 dni roboczych po otrzymaniu wniosku przez urząd.