Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach?
Dla przedsiębiorcy potwierdzeniem braku zaległości w podatkach jest zaświadczenie o niezaleganiu otrzymane w Urzędzie Skarbowym, o które można ubiegać się nawet w sytuacji opóźnień w spłacie.
Zaświadczenie o braku zaległości podatkowych – kiedy jest potrzebne?
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach uzyskane z Urzędu Skarbowego potrzebne jest między innymi w przypadku:
kiedy podatnik ubiega się o kredyt firmowy lub osobisty
sprzedaży nieruchomości
podpisywania umowy leasingowej
zakupów na raty
udziału w zamówieniach publicznych
potwierdzania wiarygodności kontrahenta.
Sposób składania wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach
Zaświadczenie o braku zaległości w podatkach można uzyskać na kilka sposobów:
osobiście w danej placówce US właściwej dla miejsca zamieszkania podatnika, z wyjątkiem dokumentu poświadczającego zapłatę podatku od nieruchomości lub opłaty za korzystanie ze środowiska
internetowo poprzez stronę internetową Ministerstwa Finansów (opcja ta wymaga posiadania profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego)
przez wysłanie wypełnionego i podpisanego formularza pocztą tradycyjną.
Informacje jakie trzeba umieścić we wniosku
Wniosek o wydanie zaświadczenia musi zawierać wymagane informacje. W przeciwnym razie zaświadczenie nie zostanie sporządzone. Przede wszystkim muszą zostać wprowadzone poprawne:
dane osobowe podatnika, jak jego imię i nazwisko, adres zamieszkania i korespondencyjny, o ile jest inny od miejsca zamieszkania
dane osobowe pełnomocnika jeżeli zostanie ustanowiony
cel, dla którego zaświadczenie ma zostać wydane
ilość potrzebnych egzemplarzy.
Do wniosku należy dołączyć potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej. Przy składaniu wniosku online wystarczy potwierdzenie przelewu.
Koszt wydania zaświadczenia
Złożenie wniosku i wydanie zaświadczenia wiąże się z kosztami.
wydanie tylko 1 egzemplarza zaświadczenia - opłata skarbowa 21 zł wpłacona na konto urzędu miasta lub gminy, na obszarze których znajduje się właściwy urząd skarbowy
wniosek o wydanie zaświadczenia dotyczącego opłaty za korzystanie ze środowiska – oplata skarbowa 17 zł (taka sama opłata obowiązuje w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa PPS-1)
ustanowienie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1 – opłata skarbowa 0 zł.
Pełnomocnicy będący członkami najbliższej rodziny (żona, mąż, dzieci, rodzice, rodzeństwo, dziadkowie i wnukowie) nie ponoszą żadnej opłaty za jego ustanowienie. Opłaty nie poniosą też podatnicy wnioskujący o wydanie zaświadczenia w sprawach: alimentów, opieki, kurateli, przysposobienia lub ubezpieczenia społecznego.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach - termin
Urząd Skarbowy na wydanie zaświadczenia ma 7 dni licząc od daty złożenia wniosku. Dokument zostanie przekazany podatnikowi ta samą drogą jaką został złożony wniosek. W niektórych okolicznościach przed wydaniem zaświadczenia urząd może skontaktować się z podatnikiem.