Jedną z bardziej popularnych form finansowania zakupu samochodu do firmy jest leasing. Każdy użytkowany samochód musi mieć wykupione obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne OC. Dodatkowo samochód leasingowany może być doubezpieczony dobrowolnym ubezpieczeniem AC, NNW, a także GAP, przy czym większość leasingodawców jako jeden z warunków podpisania umowy leasingu wymaga zawarcia umowy ubezpieczenia AC. W jaki sposób należy rozliczać wydatki poniesione na wymienione rodzaje ubezpieczenia? jak rozliczyc ubezpieczenie samochodu w leasingu

Leasing samochodu – co można odliczyć z ubezpieczenia samochodu?

Podstawowym i obowiązkowym ubezpieczeniem każdego pojazdu nie tylko leasingowanego jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej OC. Dodatkowo oprócz niego, samochód wzięty w leasing musi posiadać wykupione ubezpieczenie AC, czyli Autocasco. Zawarcia tego rodzaju ubezpieczenia wymaga większość leasingodawców. Duża część przedsiębiorców wybiera jeszcze dodatkowe zabezpieczenia i wykupuje ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków NNW, a także GAP chroniące przed stratą finansową, jeżeli dojdzie do szkody całkowitej ubezpieczonego pojazdu lub zostanie on skradziony. Każda wymieniona forma ubezpieczenia traktowana jest inaczej pod względem podatkowym. 

Ubezpieczenia OC i NNW 
W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz dobrowolnego NNW przedsiębiorca może ująć całą składkę w kosztach uzyskania przychodu niezależnie od wartości firmy i samochodu. W tym przypadku nie obowiązują żadne limity. 

Ubezpieczenia AC i GAP 
W przypadku ubezpieczeń AC i GAP obowiązują limity do wysokości, których możliwe jest odliczenie składki. Limit związany jest z wartością pojazdu. Koszty poniesione na ubezpieczenie AC oraz GAP mogą zostać odliczone w stosunku proporcjonalnym do wartości samochodu do kwoty 150 000 zł. Przykładowo, jeżeli wartość samochodu wynosi 300 000 zł, to przedsiębiorca będzie mógł ująć w kosztach jedynie 50% opłaconej składki. Wysokość proporcji jest wynikiem następującego działania:
150 000 : 300 000 = 0,5

Odliczanie podatku VAT

Podatek VAT może zostać odliczony w pełnej wysokości, jeżeli pojazd użytkowany jest tylko w działalności gospodarczej.

Jeżeli chodzi o księgowanie ubezpieczenia, to:
  • w przypadku doliczania składki do raty leasingowej – składka rozliczana jest tak jak raty
  • w przypadku umowy zwartej bezpośrednio z ubezpieczycielem – obowiązują odrębne ustalenia pozwalające ująć składkę w podatkach.

Podsumowanie

Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu opłacone składki na ubezpieczenia związane z posiadanym pojazdem. Musi jedynie przestrzegać określonych zasad, które zależą od rodzaju ubezpieczenia. Składka poniesiona na OC może zostać rozliczona w pełnej wysokości. W jej przypadku brak jest jakichkolwiek ograniczeń. Podobna zasada obowiązuje przy dobrowolnym ubezpieczeniu NNW pod warunkiem, że pojazd użytkowany w działalności gospodarczej został zakupiony w leasingu lub został ujęty w ewidencji środków trwałych. W tym przypadku nie obowiązują żadne limity. Pozostałe ubezpieczenia mogą być ujmowane w kosztach podatkowych firmy jedynie proporcjonalnie do ustalonego limitu w wysokości do 150 000 zł.


Data publikacji: 2025-11-05, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU