Nowe niższe limity leasingu, również dla starych umów
Od 1 stycznia 2026 roku zmieniają się zasady dotyczące rozliczania kosztów leasingu. Od tej daty zaczną obowiązywać nowe limity podatkowe, które będą dotyczyć nawet starszych umów zawartych jeszcze przed 1 stycznia 2026 roku.
Zmiany limitów amortyzacji oraz leasingu od 2026 roku
Znowelizowane przepisy wprowadzają od 1 stycznia 2026 roku nowe limity rozliczania kosztów podatkowych dla samochodów. Nowe przepisy będą obowiązywały zarówno nowe jak i stare umowy leasingowe.
Wysokość limitów zależeć będzie od rodzaju pojazdu oraz jego emisyjności i została ustalona następująco:
samochody elektryczne i wodorowe – 225 000 zł bez zmian
samochody spalinowe i hybrydowe o emisji CO2 poniżej 50 g/km – 150 000 zł
samochody spalinowe i hybrydowe o emisji CO2 równej lub powyżej 50 g/km – 100 000 zł.
U większości samochodów emisja dwutlenku węgla przekracza lub jest równa 50 g/km co oznacza, że obniżonym limitem do 100 000 zł została objęta spora część samochodów spalinowych. Zmiana przepisów obniżająca dotychczasowy limit jest konsekwencją wynikającą z przepisów Polskiego Ładu z grudnia 2021 roku. Zmiana obejmująca obniżenie limitu ze 150 000 zł do 100 00 zł została zapisana w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Wykaz pojazdów objętych nowym limitem
Limitem 100 000 zł objęte zostały następujące pojazdy:
samochody osobowe
motocykle
kampery, ale tylko te, które spełniają warunki do uznania ich za samochód osobowy.
Umowy leasingu zawarte przed 2026 rokiem – pojazdy objęte zmianami, również starsze umowy
Wprowadzony nowy limit kosztów obejmie także starsze umowy zawarte przed 1 stycznia 2026 roku, chociaż nie wszystkie. Niektóre z nich zostały objęte przepisami przejściowymi. Dotyczy to przede wszystkim samochodów ujętych w ewidencji środków trwałych. Amortyzowane pojazdy wprowadzone do ewidencji do końca 2025 roku nadal zachowują dotychczasowe limity, czyli 150 000 zł dla samochodów spalinowych i hybrydowych oraz 225 000 zł dla samochodów elektrycznych. Będą to samochody sfinansowane leasingiem finansowym, pożyczką leasingową oraz kredytem samochodowym w okresie do końca 2025 roku. W przypadku umów leasingu operacyjnego oraz najmu długoterminowego przepisy przejściowe nie będą obowiązywały nawet, jeżeli umowy zostaną zawarte do końca 2025 roku. W ich przypadku od 1 stycznia 2026 roku będzie obowiązywał nowy, niższy limit. Oznacza to, że przedsiębiorcy zapłacą wyższe podatki. Nieobjęcie przepisami przejściowymi wszystkich samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej budzi wątpliwości i poczucie niesprawiedliwości wśród przedsiębiorców, dlatego do Krajowej Informacji Skarbowej trafiały pisma od zainteresowanych podmiotów. W związku z tym KIS zamieściła informację o treści:
Do samochodów osobowych używanych w prowadzonej działalności na podstawie umowy leasingu operacyjnego, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, będą miały zastosowanie nowe limity nawet jeżeli takie umowy zostały zawarte przed dniem 1 stycznia 2026 r.
uzasadniając ją w ten sposób: samochody leasingowane nie są ujmowane w ewidencji środków trwałych przedsiębiorcy, dlatego nie dotyczy ich przepis przejściowy. W konsekwencji począwszy od 2026 roku przedsiębiorcy będą musieli zapłacić wyższy podatek PIT i CIT oraz składkę zdrowotną. Powyższe dotyczy również umów leasingowych zawartych kilka lat temu.
Dodatkowo, z uwagi na to, że przepisy dotyczące najmu, dzierżawy i leasingu nie są dla wszystkich dość przejrzyste w zakresie okresu przejściowego, to do Ministerstwa Finansów została skierowana interpelacja poselska w tej sprawie nr 12100, znak sprawy: DD2.054.16.2025. Ministerstwo Finansów udzieliło na nią odpowiedzi, w której między innymi można przeczytać, że:
Samochody osobowe na leasing, najem, dzierżawę (…) nie są ujmowane w ewidencji środków trwałych. Dlatego od 1 stycznia 2026 r. będą podlegały nowym limitom, nawet jeżeli umowa została zawarta wcześniej.
Zamieszczona odpowiedź MF potwierdza stanowisko zajęte przez Krajową Informację Skarbową. Ministerstwo Finansów uzasadniło swoją odpowiedź w ten sposób, że podatnicy o wprowadzeniu zmian w limitach wiedzieli wystarczająco wcześnie, aby móc przygotować się do nich i zaplanować swoje interesy w taki sposób, aby były one dla nich jak najbardziej korzystne. Jednocześnie Ministerstwo nie prowadzi żadnych prac, które wprowadzone pozwoliłyby przedsiębiorcom na stosowanie obecnie obowiązujących limitów dla samochodów w leasingu, najmie bądź dzierżawie w stosunku do umów zawartych do końca 2025 roku.
PRZYKŁAD Przedsiębiorca posiada samochód osobowy w leasingu za 150 000 zł. Do 2025 roku mógł całą ratę leasingu ująć w kosztach. Od 2026 roku będzie mógł ująć w kosztach jedynie 2/3 kapitału z raty.
Leasing samochodu - umowa podpisana w 2025 roku
Przedsiębiorca, który podpisze umowę leasingową korzystając z leasingu finansowego i pożyczki leasingowej, jeszcze w 2025 roku, a samochód odbierze dopiero w 2026 roku, to nadal będzie mógł korzystać z wyższego limitu 150 000 zł. W przypadku leasingu operacyjnego, dla którego faktury w 2025 roku rozliczane są limitem 150 000 zł, będzie od 2026 roku obowiązywał limit w wysokości 100 000 zł. Jeżeli samochód zostanie odebrany jeszcze w listopadzie lub w grudniu 2025 roku, to możliwe będzie zaliczenie do kosztów, do 90% wartości samochodu przez okres od 1 do 2 miesięcy.
Leasing samochodu od 2026 roku – konsekwencje dla przedsiębiorców
Obniżony limit do kwoty 100 000 zł oznacza dla przedsiębiorców:
większe obciążenia podatkowe
wyższe podstawy opodatkowania
mniejszą część kwoty pojazdu, którą będą mogli zaliczyć do kosztów
mniejszą opłacalność leasingu dla pojazdów spalinowych.
Obniżony limit – ile straci przedsiębiorca?
Wysokość odliczeń podatkowych związanych ze zmianą limitu kosztów ze 150 000 zł do 100 000 zł zależeć będzie od formy prowadzonej działalności oraz stawki opodatkowania firmy i będzie wynosić odpowiednio:
jednoosobowa działalność gospodarcza na podatku liniowym 19% oraz ubezpieczeniu zdrowotnym 4,9% - 11 950 zł
jednoosobowa działalność gospodarcza na skali podatkowej 12% oraz ubezpieczeniu zdrowotnym 9% - 10 500 zł
jednoosobowa działalność gospodarcza na skali podatkowej 32% i ubezpieczeniu zdrowotnym 9% - 20 500 zł
jednoosobowa działalność gospodarcza na ryczałcie – bez zmian
spółka z o. o. na podatku CIT 9% - 4 500 zł
spółka z o. o. na podatku CIT 19% - 9 500 zł
spółka na podatku CIT estońskim – bez zmian, brak limitu amortyzacji.
Im przedsiębiorstwo płaci wyższą stawkę podatku, tym traci więcej.
W zależności od sposobu odliczenia VAT, limit 100 000 zł będzie oznaczał kwotę:
netto + ½ VAT – firmy odliczające 50% VAT, brutto – 111 500 zł
brutto – firmy zwolnione z VAT.
Leasing od 2026 roku – jak rozliczać opłaty leasingowe?
Od 1 stycznia 2026 roku rozliczanie opłat leasingowych zależeć będzie:
od sposobu wykorzystywania pojazdu w firmie
od zakupu rodzaju samochodu (samochód chiński lub używany).
W przypadku aut do 100 000 zł opłaty leasingowe będą księgowane do kosztów w całej kwocie. Najczęściej będą to samochody używane lub chińskie. Natomiast przy samochodach użytkowanych w firmie w sposób mieszany, czyli w celach prywatnych i firmowych, przedsiębiorca będzie mógł odliczyć 50% podatku VAT. Pozostałą kwotę składającą się z wartości netto i 50% kwoty niepodlegającej odliczeniu od VAT będzie mógł ująć w kosztach działalności. Jeżeli np. przedsiębiorca sfinansuje zakup samochodu leasingiem do wartości 111 500 zł brutto, czyli 100 000 zł po odliczeniu 50% VAT, będzie mógł rozliczyć w kosztach całość rat leasingowych, które zapłacił. W przypadku wyższej wartości auta do kosztów zaliczy tylko wydatki w kwocie do wysokości wynikającej z proporcji.
Ubezpieczenia OC, AC, NNW oraz GAP od 2026 roku
Od 2026 roku składki ubezpieczeniowe OC, AC, NNW oraz GAP będą rozliczane w zależności od wartości zakupionego auta.
samochody o wartości do 100 000 zł – ubezpieczenia OC, AC, NNW oraz GAP będą rozliczane w kosztach w całości
samochody o wartości powyżej 100 000 zł – ubezpieczenia będą rozliczane proporcjonalnie.
Limitem kosztów nie jest objęte ubezpieczenie OC. Cała składka będzie mogła być zaliczona w kosztach w całości bez względu na cenę samochodu. W przypadku ubezpieczenia GAP w leasingu należy wyliczyć proporcję. Wydatki typu eksploatacyjnego, takie jak zakup paliwa, serwis oraz inne będą rozliczane wg dotychczasowych zasad.
Wykup samochodu z leasingu od 2026 roku
Do końca 2025 roku wykup samochodu do 150 000 zł podlega amortyzacji. W związku ze zmianą przepisów zaleca się przedsiębiorcom, którzy kończą spłacanie leasingu z wysokim wykupem o rozważenie możliwości wcześniejszego zakończenia umowy leasingu, tak aby można było wykupić pojazd jeszcze w 2025 roku. Opłata wstępna oraz raty leasingu zostaną zaliczone do kosztów tylko częściowo, ponieważ podstawę do wyliczenia proporcję stanowi cena samochodu.
Darowizna po wykupie prywatnym od 2026 roku – jakie zmiany?
Obecnie przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mógł wykupić auto prywatnie po zakończonej umowie leasingu, a następnie darować je członkowi najbliższej rodziny. Obdarowany mógł sprzedać samochód po upływie pół roku i nie musiał płacić podatku. Wprowadzone zmiany przewidują wydłużenie tego okresu do 3 lat. Jeżeli przedsiębiorca chce wykorzystać dotychczasowe zasady i jego umowa leasingowa niebawem zakończy się, to może rozważyć jej wcześniejsze zakończenie, jeszcze w 2025 roku i następnie dokonać wykupu auta prywatnie oraz bez zwłoki sporządzić darowiznę na rzecz najbliższego członka rodziny.
Podsumowanie
Od 1 stycznia 2026 roku zostają obniżone limity kosztów ze 150 000 zł do 100 000 zł dotyczące leasingów samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej. W przypadku pojazdów sfinansowanych leasingiem finansowym, pożyczką leasingową, kredytem samochodowym ujętych w ewidencji środków trwałych przedsiębiorcy do końca 2025 roku będą obowiązywały przepisy przejściowe. Nowe niższe limity kosztów dotyczą leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego. W konsekwencji wprowadzonych zmian przedsiębiorcy będą musieli zapłacić wyższy podatek.