Przedsiębiorcy często finansują zakup różnych urządzeń lub samochodów potrzebnych w prowadzonej działalności gospodarczej za pomocą leasingu. Jest to dość korzystna forma. Zakup jakich urządzeń i maszyn można sfinansować leasingiem?
Przedsiębiorca, który nie chce inwestować własnych środków finansowych na zakup urządzeń do firmy może skorzystać z instytucji jaką jest leasing maszyn i urządzeń. Dzięki niemu firmy mogą od razu zacząć korzystać np. ze środków trwałych i nie muszą ich kupować za gotówkę. Przedsiębiorca podpisuje umowę leasingu z firmą leasingową na podstawie, której otrzymuje w użytkowanie przedmiot leasingu. W zamian zobowiązany jest do opłacania rat leasingowych. Najczęściej ma to miejsce raz w miesiącu. Poza tym leasingobiorca zobowiązany jest do zapłaty opłaty początkowej, czyli tzw. czynszu inicjalnego. Wysokość opłaty waha się w przedziale od 10% do 45% wartości przedmiotu leasingu. Po zakończeniu umowy istnieje możliwość wykupu na określonych warunkach zapisanych w umowie. Jeżeli przedsiębiorca nie jest zainteresowany wykupem może dokonać zwrotu przedmiotu i podpisać nową umowę leasingową na nowy przedmiot. Przedsiębiorca w zależności od wybranego rodzaju leasingu i zapisów w umowie może część poniesionych opłat zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Rodzaje leasingu
Leasing może być:
operacyjny
finansowy.
Różnice pomiędzy nimi dotyczą przede wszystkim aspektu własności przedmiotu umowy oraz sposobu rozliczeń w zakresie księgowości i podatków.
Leasing operacyjny – przedmiot leasingu nie może zostać ujęty w środkach trwałych firmy, co oznacza, że nie podlega amortyzacji. Przez cały okres trwania umowy leasingowej właścicielem przedmiotu jest firma leasingowa. Po zakończeniu umowy przedmiot może zostać wykupiony. Często za niską kwotę w wysokości tylko 1% wartości przedmiotu. Ten rodzaj leasingu jest najczęściej wybierany przez przedsiębiorców.
Leasing finansowy – przedmiot leasingu wchodzi do majątku firmowego i można ująć go w ewidencji środków trwałych. Oznacza to, że przedsiębiorca może go amortyzować i korzystać z niego w taki sposób jakby był jego właścicielem. Odsetki naliczane od leasingu oraz wszelkie ponoszone koszty są kosztami uzyskania przychodu.
Przedmiot leasingu
Przedmiot leasingu mogą stanowić między innymi:
samochody osobowe
pojazdy ciężarowe
motocykle
łodzie
sprzęt elektroniczny
sprzęt gastronomiczny
maszyny rolnicze
maszyny przemysłowe
linie produkcyjne
urządzenia medyczne
oprogramowanie.
Leasing maszyn i urządzeń w kosztach uzyskania przychodu
Przedsiębiorca w zależności od rodzaju leasingu ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu niektóre opłaty związane z leasingiem.
Leasing operacyjny umożliwia:
zaliczenie rat leasingu, opłaty początkowej oraz ubezpieczenia do kosztów uzyskania przychodu
opłata początkowa może zostać jednorazowo ujęta w kosztach uzyskania przychodu
Przy leasingu operacyjnym przedsiębiorca nie ma prawa do odpisów amortyzacyjnych, ponieważ nie jest właścicielem przedmiotu leasingu.
Leasing finansowy umożliwia:
dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, ponieważ przedmiot leasingu jest własnością firmy
zaliczenie do kosztów, ubezpieczenia i prowizji leasingowych
wliczenie do kosztów odsetek od rat.
Umowa leasingu maszyn i urządzeń – jak należy przygotować się do jej zawarcia?
Przedsiębiorca zanim zdecyduje się na leasing powinien najpierw przeanalizować, która opcja będzie dla niego najbardziej korzystna oraz zastanowić się na jakie raty leasingowe będzie go stać. W tym celu warto jest sprawdzić oferty kilku firm leasingowych i porównać je pod względem:
oprocentowania
całkowitego kosztu leasingu
długości trwania umowy
wysokości opłaty wstępnej
możliwości i warunków wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy.
Po tak przeprowadzonej analizie i wybraniu leasingodawcy należy skompletować wymagane dokumenty potrzebne do złożenia wniosku. Najczęściej są to informacje dotyczące rejestracji firmy, a także dokumenty finansowe, jak np. rozliczenie podatku dochodowego PIT.
W przypadku, kiedy kwota leasingu nie jest wysoka, to firmy leasingowe przeważnie stosują procedurę uproszczoną. W tej sytuacji przedsiębiorca nie musi przedstawiać zaświadczeń z ZUS-u i Urzędu Skarbowego o niezaleganiu w składkach i w podatkach. Po złożeniu, wniosek analizowany jest przez firmę leasingową. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji podpisywana jest umowa leasingu.
Standardowy dokument powinien zawierać między innymi takie elementy, jak:
dane stron
opis przedmiotu umowy
okres na jaki została zawarta umowa, czyli czas trwania umowy
harmonogram spłat
wysokość opłaty początkowej
warunki spłaty leasingu
zasady i warunki obowiązujące przy wykupie przedmiotu leasingu po zakończonej umowie leasingowej
inne dodatkowe warunki.
Leasing maszyn i urządzeń – korzyści
możliwość korzystania z przedmiotów wykorzystywanych i potrzebnych w prowadzonej działalności gospodarczej bez ponoszenia dużych nakładów finansowych
możliwość przekazania pracownikom do użytkowania w firmie, samochodów służbowych lub innych sprzętów, np. komputerów
możliwość zainstalowania specjalistycznego oprogramowania
większa elastyczność leasingu w porównaniu z kredytem pozwalająca dostosować warunki do potrzeb firmy (czas trwania umowy, wysokość rat itp.)
oszczędności w podatkach z uwagi na możliwość obniżenia podstawy opodatkowania
pomoc firm leasingowych w załatwianiu różnych czynności związanych z leasingowanym przedmiotem, jak np. zapewnienie pakietów serwisowych,
możliwość zawarcia ubezpieczenia, pomoc przy rejestracji samochodu.