
Zmiana, która nadchodzi po cichu
Nowe przepisy nie zostały nagłośnione w momencie ich uchwalenia, a sam akt prawny – ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw – nie sugerował bezpośrednio wpływu na regulacje podatkowe. Tymczasem, to właśnie ta ustawa zmodyfikowała kluczowe przepisy zarówno w ustawie o PIT, jak i CIT, zmieniając zasady ujmowania w kosztach wydatków na zakup, leasing czy wynajem pojazdów.
Dotychczasowe limity obowiązujące od 2019 roku przewidywały maksymalne kwoty:- 225 000 zł – dla pojazdów elektrycznych,
- 150 000 zł – dla pozostałych samochodów osobowych.
Nowe limity od 2026 roku – mniej korzystne, bardziej selektywne
Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe, bardziej zróżnicowane limity kosztów uzyskania przychodu, uzależnione od rodzaju napędu i emisji CO₂ pojazdu:- 225 000 zł – dla pojazdów elektrycznych i wodorowych,
- 150 000 zł – dla samochodów spalinowych o emisji niższej niż 50 g CO₂/km,
- 100 000 zł – dla pozostałych samochodów spalinowych (emisja 50 g CO₂/km lub więcej).
Emisja CO₂ – kluczowy parametr
W nowych regulacjach emisja dwutlenku węgla staje się jednym z głównych kryteriów decydujących o podatkowej kwalifikacji pojazdu; aby zweryfikować poziom emisji CO₂ dla konkretnego samochodu, warto:- sprawdzić dowód rejestracyjny – w rubryce V.7 powinna znajdować się wartość emisji w g/km,
- skorzystać z danych udostępnianych przez producentów lub zaufanych baz pojazdów,
- zajrzeć do oficjalnych kart homologacyjnych, zwłaszcza w przypadku nowych modeli.
Intencje ekologiczne czy cel fiskalny?
Choć oficjalnym powodem zmian jest promowanie pojazdów niskoemisyjnych i ograniczanie emisji gazów cieplarnianych, to z perspektywy przedsiębiorców trudno nie dostrzec drugiego dna. Obniżenie limitów kosztów podatkowych dla klasycznych samochodów spalinowych będzie skutkować zmniejszeniem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu. To oznacza wyższe podstawy opodatkowania i – w konsekwencji – większe wpływy do budżetu państwa.
Z drugiej strony nie każdy przedsiębiorca ma możliwość przesiadki na pojazdy elektryczne lub wodorowe. Wiele firm działa na terenach, gdzie infrastruktura ładowania pozostawia wiele do życzenia. Dla innych – jak w branży budowlanej czy transportowej – elektryfikacja floty nadal pozostaje ekonomicznie nieuzasadniona.Pojazdy nabyte przed 2026 rokiem – co z nimi?
Ważnym aspektem wprowadzanych regulacji jest przepis przejściowy. Zgodnie z nim, pojazdy, które zostaną nabyte, wprowadzone do ewidencji środków trwałych albo objęte umową leasingu lub najmu oraz przed 1 stycznia 2026 r., będą mogły być rozliczane według dotychczasowych zasad. Oznacza to, że zachowane zostają limity 150 000 zł i 225 000 zł, bez dodatkowej klasyfikacji związanej z emisją CO₂.
Dlatego dla wielu firm rok 2025 może stać się okresem intensywnego zakupu lub leasingowania pojazdów – tak, aby „zdążyć przed zmianą” i zabezpieczyć sobie bardziej korzystne rozliczenia podatkowe na kolejne lata.Co warto zrobić już dziś?
Dla przedsiębiorców nabywających pojazdy osobowe w ramach prowadzonej działalności, rekomendowane są następujące kroki:- przeanalizowanie planów inwestycyjnych w flotę – szczególnie w kontekście planowanych wymian czy rozszerzeń,
- podjęcie decyzji o wcześniejszym zakupie lub leasingu – zwłaszcza dla pojazdów spalinowych o wyższej emisji,
- sprawdzenie możliwości zakupu pojazdów niskoemisyjnych – np. hybryd plug-in lub samochodów z napędem elektrycznym, które mieszczą się w przyszłych limitach,
- weryfikacja parametrów emisji dla aktualnie użytkowanych i planowanych do zakupu modeli.
Podsumowanie
Zmiana limitów kosztów uzyskania przychodu na zakup samochodów osobowych od 2026 roku to kolejny przykład regulacji, która w praktyce może wpłynąć nie tylko na politykę zakupową przedsiębiorstw, ale również na dynamikę rynku motoryzacyjnego. Mimo pozornej ekologiczności, trudno nie dostrzec aspektu fiskalnego, który w nowelizacji zdaje się grać pierwsze skrzypce. Przedsiębiorcy, którzy chcą maksymalnie skorzystać na obowiązujących jeszcze zasadach, powinni odpowiednio wcześnie zaplanować inwestycje w flotę – zanim bardziej restrykcyjne limity zaczną obowiązywać.
Data publikacji: 2025-08-08, autor: FakturaXL