W obecnych czasach konieczność wykonywania pracy zdalnej staje się coraz bardziej oczywista. Taki charakter zatrudnienia wiąże się z nowymi obowiązkami po stronie pracodawcy.
Obecnie praca zdalna stała się popularną formą zatrudnienia. Podczas trwającej epidemii COVID-19 pracodawca może zlecić pracownikowi i ma do tego prawo, zdalne wykonywanie czynności związanych z jego obowiązkami pracowniczymi. Zwykle taka praca zlecana jest na pewien określony czas i musi być zgodna z zapisami umieszczonymi w umowie podpisanej pomiędzy pracownikiem, a pracodawcą. Praca zdalna wykonywana jest w innej lokalizacji niż główne miejsce zatrudnienia. Najczęściej jest to mieszkanie pracownika.
Prawa przysługujące pracodawcy
Zgodnie z przepisami i interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, pracodawca ma prawo polecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej podczas obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, jak również w okresie 3 miesięcy od momentu jego odwołania.
W związku z tym, że praca zdalna jest dopuszczalna i zgodna z prawem, to pracodawca zostaje zwolniony z obowiązku płatnika z tytułu zwrotu kosztów zakupu sprzętu przeznaczonego do jej wykonywania. Powyższy zwrot nie jest przychodem więc nie występuje obowiązek zapłaty podatku PIT z tego tytułu. Zakup potrzebnego sprzętu, jak również dopłata lub zwrot kosztów zakupu sprzętu nie powoduje powstania dochodu, a co się z tym wiąże nie występuje też obowiązek zapłaty podatku. W przypadku gdyby pracownik nie wyraził zgody na wykonywanie pracy zdalnej i nie podał przyczyny swojej decyzji, to pracodawca ma prawo sądzić, że obowiązki pracownicze zostały naruszone. Inaczej sprawa wygląda jeżeli pracownik nie ma warunków do wykonywania pracy zdalnej. W takim wypadku pracodawca nie powinien karać pracownika za odmowę wykonywania obowiązków pracowniczych w sposób zdalny.
Obowiązki pracodawcy wynikające z pracy zdalnej
Obowiązkiem pracodawcy zlecającego pracę zdalną jest zapewnienie pracownikowi wszystkich materiałów i narzędzi potrzebnych do jej wykonywania. Poza tym pracodawca powinien zadbać o stronę logistyczną. Dopuszczalne jest wykorzystanie do pracy zdalnej narzędzi oraz materiałów, których pracodawca nie był w stanie zapewnić. Jednak nie może to zakłócać poszanowania i ochrony informacji poufnych.
Praca zdalna – wady i zalety
Dla niektórych osób praca zdalna jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Uważają, że wolą pracować w ten sposób, że pracują bardziej wydajnie. Są też przeciwnicy takiego rozwiązania.
Zalety:
niezależność
poczucie wolności
praca z każdego dowolnego miejsca (niekoniecznie z domu)
oszczędność czasu.
Wady:
brak bezpośredniego kontaktu z innymi pracownikami
problem z rozdzieleniem życia prywatnego od zawodowego