Firmy, które chcą osiągnąć sukces powinny rozpocząć działania marketingowe. Obecnie większość z nich podejmowana jest w Internecie. Jednym z takich działań może być na przykład pozycjonowanie strony. Dużą popularnością cieszy się też marketing treści, czyli content marketing. Dzięki podjętym działaniom polegającym na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści na blogu, przedsiębiorca może budować swoją markę i jednocześnie przyciągać nowych klientów. firmowy blog koszty firmy

Firmowy blog i jego rola w marketingu firmy

Prowadzenie firmowego bloga jest nowoczesnym i skutecznym narzędziem wykorzystywanym w marketingu. Jego znaczenie w promocji przedsiębiorstwa jest nieocenione. Między innymi pozwala wykreować obraz przedsiębiorcy jako eksperta w danej branży. Jednocześnie wspiera też inne działania SEO. Zamieszczanie wartościowych treści daje firmom możliwość zwiększenia widoczności w sieci, co uwidacznia się między innymi poprzez wzrost ruchu na stronie i pozostawione kontakty przez nowych, potencjalnych klientów. W związku z tym wszelkie inwestycje poniesione na tworzenie treści, utrzymanie platformy czy promocję bloga zapisują się do istotnych elementów nowoczesnej strategii marketingowej. Zgodnie z przepisami środki wydatkowane na prowadzenie bloga mogą stanowić dla przedsiębiorcy koszty podatkowe w prowadzonej działalności gospodarczej pod warunkiem, że mają związek z bezpośrednim źródłem przychodu, czyli między innymi wynagrodzeniami za reklamy.

Prowadzenie bloga przez przedsiębiorcę

Prowadzenie bloga może być dla firmy nie tylko jednym z narzędzi marketingowych, ale może stanowić również ważną część prowadzonej działalności gospodarczej na poziomie komunikacji z klientami, budowania własnej marki, co niewątpliwie powinno przełożyć się na wyższe przychody. W tej sytuacji wszelkie wydatki poniesione na prowadzenie bloga, jak np.: wynagrodzenia dla copywriterów, opłaty za hosting, narzędzia SEO są kosztami uzyskania przychodów o ile będą bezpośrednio związane z działalnością firmy. 

PRZYKŁAD 
Firma prowadzi działalność w zakresie sprzedaży produktów online i posiada blog, na którym publikuje artykuły związane z branżą w jakiej działa. Znajdują się tam między innymi porady dla klientów, a także informacje o nowych produktach. Zamieszczonymi treściami interesują się osoby, które zaciekawione są tego typu informacjami, co może mieć wpływ na zwiększenie sprzedaży, dlatego wydatki poniesione na tworzenie i promocję treści mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej. 

Czym są koszty uzyskania przychodu? 

Przez koszty uzyskania przychodu należy rozumieć wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodów, zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów.

Wydatek może zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli będzie spełniał poniższe warunki:
  • wystąpi związek przyczynowo - skutkowy z uzyskanym przychodem – wydatek musi być bezpośrednio powiązany z osiągnięciem przychodów
  • wydatek jest celowy – koszty muszą zostać poniesione w celu osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów
  • wydatek jest uzasadniony pod względem ekonomicznym – wydatek powinien być logicznie uzasadniony pod kątem prowadzonej działalności gospodarczej.
Wynika z tego, że każdy wydatek, który został poniesiony i wpływa na zwiększenie przychodów przedsiębiorstwa lub jest potrzebny do prowadzenia działalności gospodarczej może zostać uznany za koszt podatkowy. Najważniejsze, aby był odpowiednio udokumentowany i miał bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przedsiębiorca, który prowadzi firmowy blog i w związku z tym podejmuje pewne działania musi potrafić wykazać, że działania te przyczyniają się do osiągania przychodów. Do takich działań zalicza się między innymi:
  • publikacje artykułów zwiększające rozpoznawalność marki
  • prowadzenie kampanii content marketingowych dzięki, którym ruch na stronie zwiększa się, co z kolei przekłada się na większą sprzedaż
  • podejmowanie współpracy z influencerami, co pozwala budować pozytywny wizerunek firmy.
Przedsiębiorcy w celu uzasadnienia wydatków powinni postarać się o ich właściwe udokumentowanie np. za pomocą faktur, umów z wykonawcami usług, raportów z działań marketingowych. Dokumenty powinny potwierdzać, że wydatki zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów. 

Firmowy blog – które wydatki mogą zostać rozliczone w kosztach?

Wydatki ponoszone na blog firmowy mogą mieć charakter stały lub zmienny. Do kosztów stałych zaliczają się
  • opłaty za hosting i domenę – koszty cykliczne ponoszone na utrzymanie strony internetowej
  • abonamenty na narzędzia SEO – narzędzia wykorzystywane do wspierania optymalizacji treści i analizy ruchu na stronie
  • koszty oprogramowania – narzędzia potrzebne do edycji grafiki lub video, systemy CMS. 
Do kosztów zmiennych zaliczają się:
  • wynagrodzenia copywriterów, redaktorów i grafików – są to opłaty za tworzenie treści, infografik oraz materiałów video
  • kampanie reklamowe – wydatki ponoszone na promocję postów na blogu w mediach społecznościowych lub za pośrednictwem Google Ads
  • koszty szkoleń i konferencji – wydatki ponoszone na rozwój kompetencji zespołu tworzącego treści
  • koszty wynajmu samochodów – wydatki ponoszone na wynajem pojazdów. Mogą zostać uznane za koszty operacyjne mające związek z prowadzonym blogiem.
Przedsiębiorcy mogą inwestować również:
  • w modernizację i przeprojektowywanie stron – wydatki ponoszone na aktualizację interfejsu oraz na poprawę użyteczności serwisu
  • w content marketing strategiczny – czyli w opracowywanie strategii długoterminowych, inwestowanie w badania rynku w celu zidentyfikowania trendów oraz potrzeb klientów.
Wszystkie wymienione powyżej wydatki muszą być właściwie udokumentowane. Zgodnie z przepisami za koszt podatkowy zostaną uznane tylko te wydatki, które będą miały bezpośredni związek z osiągniętymi przychodami. Jeżeli wydatki zostaną poniesione na tworzenie artykułów, które za cel mają zwiększenie atrakcyjności bloga, to będzie je można uznać za koszty uzyskania przychodu. 

Firmowy blog – wydatki jako koszt podatkowy

Wydatki poniesione na blog firmowy mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ale tylko wtedy, kiedy będą spełniały określone warunki. Wydatek musi: 
  • mieć cel – wydatek powinien być poniesiony w celu osiągnięcia, zabezpieczenia bądź zachowania przychodów
  • być uzasadniony ekonomicznie – przedsiębiorca powinien udowodnić, że prowadzenie bloga ma wpływ na wzrost przychodów firmy oraz lepsze postrzeganie jego marki
  • być właściwie udokumentowany – wszystkie wydatki powinny być odpowiednio udokumentowane. 
Posiadanie właściwych dokumentów jest bardzo ważne przy kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodu w firmie, dlatego przedsiębiorcy muszą:
  • posiadać faktury i umowy dotyczące usług hostingu, zakupu domen, wynagrodzeń dla freelancerów
  • prowadzić ewidencję dla przeprowadzanych działań marketingowych z informacjami na temat kampanii, a także efektów przeprowadzanych działań oraz sporządzać raporty z tych działań.
Wszystkie te czynności mają na celu udowodnienie, że wydatki zostały poniesione po to, aby firma osiągnęła większy przychód. Dodatkowo w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajdują się wskazania wydatków, które mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych w działalności gospodarczej. 

Jak zarabiać na blogu oraz w mediach społecznościowych?

Obecnie duża część przedsiębiorców, a także freelancerów prowadzi blog lub posiada konto w mediach społecznościowych i dzięki temu próbuje zarabiać między innymi za pomocą reklam, zamieszczanych artykułów sponsorowanych, współpracy z różnymi markami, sprzedażą własnych wyrobów czy usług. W związku z powyższym wszelkie wydatki poniesione na prowadzenie bloga lub konta w mediach społecznościowych mogą stanowić koszty podatkowe firmy pod warunkiem, że będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Do wydatków tych należą między innymi koszty poniesione na tworzenie treści czy koszty promocji. Należy pamiętać, aby były one właściwie udokumentowane i miały bezpośredni związek z prowadzoną działalnością zarobkową osoby prowadzącej blog. 

Firmowy blog – rozliczanie poniesionych wydatków

Wydatki związane z prowadzeniem firmowego bloga powinny zostać prawidłowo zaksięgowane, co oznacza, że:
  • każdy koszt musi być wpisany we właściwym miejscu czyli do odpowiedniego rejestru
  • przedsiębiorca musi zastosować właściwe kody kont zgodnie z planem kont jakie obowiązują w danej firmie
  • koszty poniesione na prowadzenie bloga zalicza się do kosztów marketingowych lub reklamowych. 
Przykład rozliczenia wydatków związanych z prowadzeniem bloga. 
Firma zatrudniła freelancera w celu tworzenia treści na bloga. Freelancer za wykonaną pracę otrzymał wynagrodzenie, które dla firmy stanowi koszt uzyskania przychodu. W związku z tym na umowie lub fakturze powinna znaleźć się informacja, że praca została zlecona w celu promocji marki oraz tworzenia ruchu na stronie. 

Prowadzenie bloga – co na to sądy? 

Wiele rozbieżności dotyczących uznania bądź nieuznania wydatków ponoszonych na prowadzenie bloga do kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej, rozstrzygają sądy. Najczęściej z korzyścią dla podatnika. Przykładem może być: 

Wyrok wydany przez Naczelny Sąd Administracyjny z dnia 11 lutego 2022 roku o sygn. akt II FSK 1410/21
W powyższym wyroku NSA przyznał rację spółce prowadzącej blog o tematyce niezwiązanej z działalnością. Spółka działająca w branży kurierskiej zaczęła zamieszczać na blogu treści o tematyce modowej oraz w zakresie podróży, kulinariów, motoryzacji i sportu. Blog prowadzony jest w celu przyciągnięcia uwagi przez szerszą grupę odbiorców. W ten sposób firma chce wzmocnić sprzedaż usług oraz zareklamować prowadzony rodzaj działalności i uzyskać przychody z reklam zamieszczanych na blogu. 

Zdaniem NSA spółka ma prawo dokonać odliczenia kosztów takich jak np.: bilety na podróż, bilety na koncert, opłaty za pobyt w hotelu. W wyroku można przeczytać również, że: 

Artykuły zamieszczane na blogu będą miały wpływ na jego atrakcyjność, popularność oraz ilość czytelników, te zaś mogą wpływać na zainteresowanie potencjalnych reklamodawców, a w rezultacie na wysokość przychodów uzyskanych z reklam, co jednoznacznie wskazuje na istnienie związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodem. Dlatego też wymienione przez spółkę wydatki niewątpliwie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, nawet jeśli działalności w zakresie usług świadczenia reklamy dotyczą jedynie pośrednio.


Wydatki na blog firmowy – stanowisko organów podatkowych 

Interpretacja podatkowa nr 0111-KDIB1-1.4010.742.2024.1.KM z dnia 10 stycznia 2025 roku wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 
Wyżej wymieniona interpretacja została wydana na wniosek spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka postanowiła poszerzyć swoją działalność o prowadzenie bloga, a w późniejszym okresie o prowadzenie kanału na platformie społecznościowej. W wymienionych miejscach chce publikować relacje i rekomendacje dotyczące nabywanych towarów. Obecna działalność spółki nie jest znana. Zapytanie dotyczyło możliwości odliczenia wydatków poniesionych na noclegi w hotelach oraz na posiłki w restauracjach, dla których wystawiana ma być recenzja, a także wydatki na bilety wstępu do odwiedzanych miejsc bądź innych obiektów, usług przewodnika, zakupu towarów, takich jak np.: konsole do gry nabyte w celu sporządzenia recenzji. Relacje będą nagrywane przez pracowników spółki oraz wspólników. Dzięki zamieszczaniu treści, spółka może uzyskać przychód za udostępnienie powierzchni reklamowej oraz z umów o współpracy. 

Dyrektor KIS napisał w interpretacji, że spółka nie może odliczyć wymienionych kosztów, ponieważ uzyskane przychody będą pochodziły z wynajmu powierzchni reklamowej oraz zawieranych umów o współpracy, a nie z prowadzenia bloga i kanału w mediach społecznościowych. 


Interpretacja nr 0114-KDIP3-1.4011.805.2024.3.AC z dnia 20 stycznia 2025 roku wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 
O wydanie interpretacji wystąpił prawnik zajmujący się prawem łowieckim, który zamierza stworzyć bloga firmowego. Na blogu planuje publikować teksty o tematyce prawnej nawiązujące do przepisów prawa z zakresu łowiectwa. Ma zamiar zamieszczać na nim regulacje dotyczące polowań, ochrony zwierząt itp. Dodatkowo mają znaleźć się na nim porady dotyczące technik łowieckich, relacje z polowań, recenzje sprzętu, zdjęcia przyrody. Blog ma być prowadzony w sposób taki, aby przedsiębiorca postrzegany był jako autorytet w zakresie prawa łowieckiego. Jego pytanie dotyczyło możliwości odliczenia wydatków poniesionych między innymi na broń i amunicję myśliwską oraz akcesoria, odzież i wyjazdy na polowania. 

W odpowiedzi Dyrektor KIS napisał, że przedsiębiorca nie może odliczyć wydatków z uwagi na to, że wiążą się one z jego osobistymi potrzebami, które nie zależą od prowadzonej działalności gospodarczej. Ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast związek pośredni nie może zostać przyjęty jako mający wpływ na osiągnięcie przychodów. 

Podsumowanie

Wydatki poniesione na prowadzenie bloga firmowego można uznać za koszt podatkowy, jeżeli zostaną spełnione wymagane kryteria określone w odpowiednich przepisach. Do podstawowych warunków, które muszą zostać spełnione należy: 
  • związek wydatku z uzyskiwanymi przychodami  – wydatek musi mieć bezpośredni związek z osiąganiem przychodów
  • wydatek musi być uzasadniony ekonomicznie – przedsiębiorca powinien przedstawić dowody na to, że koszty poniesione na blog są ważne dla rozwoju marki, zwiększenia ruchu na stronie, generowania leadów oraz sprzedaży
  • wydatek musi być odpowiednio udokumentowany – odpowiednimi dokumentami są faktury, umowy, raporty analityczne, a także prowadzona strategia marketingowa. 
Wydatek poniesiony na prowadzenie bloga firmowego może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu w zależności od sposobu udokumentowania wydatku oraz jego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.


Data publikacji: 2025-07-26, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU