Indywidualna interpretacja z ZUS, jak złożyć wniosek w PUE ZUS?
Przedsiębiorca, który nie ma pewności co do pobierania i odprowadzania składek społecznych na ZUS zarówno za siebie jak i za pracowników może złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie interesujących go kwestii.
Wniosek do ZUS o wydanie interpretacji indywidualnej
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawach, które dotyczą:
zasad obowiązujących przy obliczaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych
obowiązku podlegania pod ubezpieczenia społeczne.
Zgodnie z przepisami, ZUS może zająć się jedynie wymienionymi zagadnieniami i wydać interpretacje ich dotyczące. Jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z innego zakresu, to nie zostanie on rozpatrzony przez Zakład nawet w sytuacji, która będzie dotyczyła zbliżonych zagadnień. W przypadku, kiedy ZUS odmówi wydania interpretacji, ponieważ uzna, że nie jest właściwą instytucją do jej wydania to powinien udzielić wnioskującemu informacji o odmowie. Następnie powinien przekazać wniosek do właściwego organu, o czym ma obowiązek poinformować wnioskującego.
PRZYKŁAD 1 Przedsiębiorca zatrudnia w swojej firmie kilku pracowników. Firma wykupiła dla pracowników pakiet medyczny w jednym z towarzystw ubezpieczeniowych, który częściowo zostanie sfinansowany przez pracowników, którzy do niego przystąpią, a częściowo przez przedsiębiorcę. Część opłacana przez firmę będzie stanowić przychód dla pracownika. W Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest napisane, że do podstawy wymiaru składek nie zalicza się przychodów z korzyści materialnych jakie wynikają z układów zbiorowych i polegają na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż ceny detaliczne niektórych towarów lub usług. Przedsiębiorca powołuje się na ten przepis i uważa, że pakiet medyczny jest właśnie taką usługą. W związku z tym, że są to jedynie jego przypuszczenia to przedsiębiorca chcąc utwierdzić się w swoim przekonaniu złożył wniosek do ZUS-u o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym przedstawił swoje stanowisko. ZUS ma obowiązek rozpatrzyć złożony wniosek.
PRZYKŁAD 2 Przedsiębiorca zatrudnia pracownika, który mieszka i wspólnie prowadzi z bratem gospodarstwo domowe. Brat nigdzie nie pracuje oraz nie jest zarejestrowany w UP jako osoba bezrobotna, ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Z tego powodu nie podlega nigdzie pod obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego wynikający z wykonywania pracy. W związku z tym pracownik zgłosił brata do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny. Jednak przedsiębiorca ma pewne wątpliwości, czy jest to zgodne z przepisami, dlatego złożył w ZUS-ie wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie. ZUS uznał, że sprawa przekracza jego kompetencje, które nie obejmują kwestii związanych z ustalaniem obowiązku podlegania pod ubezpieczenie zdrowotne. Wniosek pozostawił bez rozpatrzenia o czym powinien poinformować przedsiębiorcę.
Sposoby wysłania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ZUS
Wniosek o wydanie interpretacji można złożyć na kilka sposobów:
tradycyjnie wysyłając pocztą
przez złożenie osobiście w placówce ZUS-u
przez złożenie za pomocą ZUS PUE.
Ostatni sposób jest najszybszym i zarazem najłatwiejszym.
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – składanie przez ZUS PUE, krok po kroku
należy zalogować się do ZUS PUE i wybrać okno „Usługi”, a następnie „Pokaż”
należy wyszukać właściwy wniosek poprzez wpisanie w oknie wyszukiwarki „USI” – „Przejdź do usługi”
po otwarciu wniosku wyświetlą się dane dotyczące działalności przedsiębiorcy (istnieje możliwość dopisania na dole strony dodatkowego adresu do korespondencji)
strony 2 i 3 służą do opisu sprawy
przechodzimy do strony 4, która służy do dodania pełnomocnictwa (jeżeli jest taka potrzeba) lub innych załączników. Po dodaniu należy wcisnąć – „Zapisz”
Załącznik mogą stanowić np.:
oferty handlowe, cenniki istotne w sprawie
skany decyzji, pism istotnych w danej sprawie wydanych przez inne instytucje
regulaminy wynagradzania, jeśli sprawa powiązana jest z tematyką wynagrodzeń, np. w sytuacji, kiedy wewnętrzny regulamin firmy przewiduje nietypowe premie i pracodawca nie ma pewności czy przychód z ich tytułu powinien wliczyć do podstawy wymiaru składek
na koniec wyświetla się podgląd roboczy dokumentu, jeżeli wszystko jest ok i nie chcemy nic dopisać ani poprawić, to należy wysłać wniosek klikając na „Wyślij”.
Interpretacja indywidualna – koszty związane z jej wydaniem
Za wydanie interpretacji indywidualnej trzeba zapłacić 40 zł przelewem na konto ZUS na numer rachunku bankowego oddziału, który będzie wydawał interpretację w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W tytule wpłaty należy wpisać: „opłata za wydanie interpretacji indywidualnej” oraz podać nr NIP przedsiębiorcy. W przypadku odmowy wydania interpretacji przez ZUS lub wycofania wniosku przed wydaniem decyzji bądź przekazania go do innej instytucji, przedsiębiorca otrzymuje zwrot opłaty.
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność na terenie pracy oddziałów w:
Białymstoku
Bydgoszczy
Elblągu
Gdańsku
Gorzowie Wielkopolskim
Koszalinie
Łodzi I
Olsztynie
Ostrowie Wielkopolskim
Pile
Płocku
Poznaniu I i Poznaniu II
Siedlcach
Słupsku
Szczecinie
Toruniu
Warszawie I, Warszawie II i Warszawie III
Zielonej Górze
opłaca wniosek na konto oddziału w Gdańsku w banku PKO BP SA, nr 26 1020 5590 0000 0902 8090 1015.
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność na terenie pracy oddziałów w:
Bielsku-Białej
Biłgoraju
Chorzowie
Chrzanowie
Częstochowie
Jaśle
Kielcach
Krakowie
Legnicy
Lublinie
Łodzi II
Nowym Sączu
Opolu
Radomiu
Rybniku
Rzeszowie
Sosnowcu
Tarnowie
Tomaszowie Mazowieckim
Wałbrzychu
Wrocławiu
Zabrzu
opłaca wniosek na konto oddziału w Lublinie w banku PKO BP SA, nr 61 1020 5590 0000 0302 8160 1019.
Interpretacja indywidualna – jaki czas na wydanie?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma 30 dni na wydanie interpretacji indywidualnej liczonych od chwili otrzymania kompletu dokumentów. W interpretacji ZUS może przyznać lub nie rację przedsiębiorcy. Jeżeli interpretacja nie zostanie wydana w terminie, to uznaje się, że przedsiębiorca ma rację. Od każdej decyzji wydanej przez ZUS przedsiębiorcy przysługuje prawo do odwołania się w terminie 30 dni od daty doręczenia interpretacji. Odwołanie składa się do sądu okręgowego za pośrednictwem ZUS-u, który wydał decyzję.