Internet jest tym narzędziem, które przynosi sporo korzyści wielu użytkownikom na różnych płaszczyznach. W sieci z powodzeniem można prowadzić działania sprzedażowe. Obecnie coraz większym zainteresowaniem cieszy się sprzedaż za pośrednictwem wielu kanałów. Sprzedawcy często razem ze swoimi towarami skupiają się wokół Marketplaców.
Marketplace inaczej elektroniczna platforma sprzedażowa, czyli strona internetowa, która pozwala na sprzedaż własnych produktów wielu sprzedawcom jednocześnie. W jednym miejscu spotykają się różne kategorie produktów pochodzące od różnych sprzedawców. Platforma została stworzona w celu udostępnienia sprzedaży i kupna prawie każdego rodzaju towarów. Sprzedaż lub zakup dokonywane za pomocą Marketplacy jest rozwiązaniem przynoszącym korzyści obu stronom transakcji. Wiąże się z niższymi kosztami operacyjnymi w porównaniu z tymi ponoszonymi przy zakładaniu, prowadzeniu i utrzymaniu własnego sklepu internetowego. Jedną z korzyści wynikających z prowadzenia sprzedaży za pośrednictwem platform, to dość spora rozpoznawalność, co przekłada się na dużo większą wiarygodność wśród kupujących. Klienci z chęcią odwiedzają tego typu platformy sprzedażowe, ponieważ w jednym miejscu mają dostęp do wielu ofert i mają możliwość do porównywania produktów z różnych kategorii. Minusem tego rozwiązania jest duża konkurencyjność i ciągła walka cenowa.
Sposób działania Marketplace
Wszystkie Marketplace działają w podobny sposób, prosto i całkowicie intuicyjnie. Kupujący wyszukuje towar, składa zamówienie i dokonuje opłaty. Następnie zamówienie zostaje przekierowane do konkretnego sprzedawcy, który wysyła je do kupującego. Marketplace oprócz udostępnienia ofert wielu sprzedawców w jednym miejscu przenosi odpowiedzialność za przetwarzanie transakcji na operatora sklepu. Za realizację złożonego zamówienia odpowiadają hurtownicy, detaliści lub inne firmy. Rozliczenia pomiędzy platformą, a sprzedawcami najczęściej opierają się na prowizji. Sklep płaci prowizję dopiero w momencie zakupu produktu przez kupującego. Dla sprzedającego jest to wygodna i bezpieczna forma regulowania należności. Sprzedawca nie ponosi ryzyka związanego z tym, że kupujący z jakiegoś powodu nie sfinalizuje transakcji.
Sposób działania Marketplacy - przykłady modeli
Z zasady Marketplace działają w trzech podstawowych modelach:
B2B - Alibaba
B2C – Amazon, Allegro, Zalando
C2C – Vinted, OLX.
Najbardziej popularne Marketplace na świecie
Na świecie do najbardziej popularnych platform należą: Amazon, eBay, Etsy, Mercado Libre.
AMAZON Amazon, to najbardziej popularna platforma sprzedażowa na świecie. Miesięcznie odwiedza ją ponad 5 miliardów osób. Sklepy może otworzyć każdy zainteresowany, niezależnie od tego jaka będzie jego lokalizacja. Amazon został założony w 1994 roku. Na początku funkcjonował jako księgarnia internetowa. Kolejne lata, to ciągłe poszerzanie asortymentu.
EBAY eBay, to kolejna popularna platforma amerykańska o światowym zasięgu. Została założona w 1995 roku. Posiada bardzo szeroki asortyment. Udostępnia sprzedaż zarówno nowych jak i używanych przedmiotów. Globalnie funkcjonuje jako ebay.com. Dodatkowo posiada adresy lokalne, co oznacza, że stawki oraz prowizje za prowadzenie sklepu zróżnicowane są w zależności od kraju.
ETSY Etsy jest serwisem o zasięgu międzynarodowym. Publicznie działa od 2005 roku. Rozwija się bardzo dynamicznie. Z roku na rok powiększa grono aktywnych sprzedawców i kupujących. Etsy działa jako Marketplace gromadzący sprzedawców posiadających w ofercie rękodzieła, zestawy DIY oraz przedmioty vintage. Skierowana głównie w stronę artystów i rzemieślników. Na platformie Etsy do najbardziej popularnych kategorii należą: materiały i przybory do rękodzieła, biżuteria, dom i styl życia.
Zalety i wady marketplace - dla sprzedawcy
Zalety marketplace:
możliwość korzystania z rozpoznawalności Marketplace
możliwość sprzedaży różnych rodzajów produktów: fizycznych, cyfrowych, a także usług
dostęp do rozbudowanej bazy klientów
możliwość korzystania z profesjonalnej pomocy i poradników
intuicyjna obsługa sklepu, co pozwala na łatwą kontrolę w zakresie liczby zamówień oraz zysków
oferowane produkty można łatwo zobaczyć w wyszukiwarkach
brak kosztów związanych z obsługą platformy, realizacją zamówienia oraz marketingiem.
Wady marketplace:
silna i cały czas rosnąca konkurencja
konieczność stosowania się do zasad ustalonych przez platformę
opłaty za wystawienie przedmiotu i pobór prowizji od sprzedaży
brak własnej bazy danych
sprzedający nie jest właścicielem sklepu
problem z wyróżnieniem się, zbyt duża konkurencja.
Zalety i wady Marketplace – dla kupującego
Zalety marketplace:
w jednym miejscu dostęp do wielu sprzedawców oraz ofert
niższe ceny w porównaniu ze sklepami internetowymi i stacjonarnymi
duże bezpieczeństwo danych
możliwość porównania kilku ofert i wybrania tej najkorzystniejszej
dostęp do recenzji produktów i sprzedawców opublikowanych przez innych klientów.
Wady marketplace:
ponoszenie kosztów dostawy dla każdego produktu pochodzącego od rożnych sprzedawców.
a jak ksiegować te przychody np. z marketplace microsoft, żadnych faktury (na klienta) nie mogę im wystawić, mam tylko zestawienia płatności od klientów?