W ostatnim czasie w Internecie powstaje coraz więcej sklepów, które aby działać potrzebują odpowiedniego oprogramowania. W tym zakresie na polskim rynku na czoło wysuwają się dwa rozwiązania: PrestaShop oraz WooCommerce, z których korzystają właściciele sklepów i programiści. woocommerce czy prestashop

Handel elektroniczny, czyli e-commerce w Polsce

Obecnie w Polsce według firmy hostingowej Linuxpl na podstawie przeprowadzonych przez nią badań wynika, że z PrestaShop korzysta aż 52% właścicieli e-sklepów oraz programistów, a z WooCommerce 39%. Z obserwacji wynika, że do 2022 roku wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie o 6 mld dolarów. Już w 2019 roku była to wartość 50 mld zł. Powyższe dane zostały opublikowane na podstawie raportu Statista Digital Market Outlook.

Rozwój rynku jest znaczący i tak naprawdę jeszcze kilka lat temu nikt nie spodziewał się tak dużego zainteresowania e-handlem. W samym tylko 2017 roku całkowite roczne wydatki w Internecie ukształtowały się na poziomie 1,5 biliona dolarów, co w przeliczeniu na liczbę osób robiących zakupy w sieci daje nam 1,8 miliarda kupujących.

W Polsce w ostatnim okresie wzrosło zainteresowanie zakupami internetowymi. Firma Gemius przeprowadziła badania, z których wynika, że 56% internautów jest zainteresowanych ofertami e-sklepów. W 2017 roku odsetek ten wynosił 54%. Ciekawostką może być fakt, że wzrosła też liczba internautów robiących zakupy za granicą. Obecnie takich osób jest już 23%. Rok wcześniej było ich tylko 16%. Widać więc, że wzrost jest spory.

Na co najczęściej zwracają uwagę kupujący?

W Polsce podstawowym kryterium zakupowym jest cena, ale inne elementy również mają znaczenie.

Dla klientów e-sklepów ważny jest:
  • wygląd e-sklepu i dopasowanie go do różnych ekranów
  • intuicyjna nawigacja
  • bezpieczeństwo zakupowe (gwarancja certyfikatem SSL)
  • sposób prezentacji produktów
  • system rekomendacji produktów.
Niektóre czynniki takie jak błędy techniczne lub designerskie mają negatywny wpływ na sprzedaż. Można tu wymienić między innymi: wadliwie działającą wyszukiwarkę, brak potwierdzenia zamówienia, brak możliwości wyboru opcji płatności i dostawy, czy wymóg rejestracji. 
Większe zaufanie do zakupów internetowych spowodowane jest zmianami jakie mają miejsce na rynku, które wynikają między innymi z regulacji prawnych dotyczących przykładowo kwestii związanych ze zwrotem towarów, a także ze wzrostu świadomości cyfrowej użytkowników. Obecnie aż 26% badanych osób uważa, że zakupy w sieci są bezpieczne, a prawie połowa (49%) twierdzi, że są łatwe i nieskomplikowane.

Co wybrać PrestaShop, czy WooCommerce?

PrestaShop to samodzielna platforma e-commerce. Natomiast WooCommerce jest pluginem dla platformy WordPress, która często wykorzystywana jest do blogów. Zarówno jedna jak i druga możliwość są rozwiązaniami open-source’owymi, co oznacza, że podstawowa instalacja jest darmowa. W rzeczywistości postawienie e-sklepu z prawdziwego zdarzenia wiąże się z poniesieniem pewnych wydatków. Jakiej wysokości będą to koszty zależy od liczby modyfikacji oraz stopnia customizacji sklepu (czyli personalizacji). Ciągły rozwój i utrzymanie sklepu wymagają również pewnych nakładów finansowych. 

Czytaj również: Integracja sklepu Woocommerce z programem do faktur

Różne dodatki, zwłaszcza motywy graficzne, które zostały umieszczone w WooCommerce są tańsze w porównaniu z PrestaShop, a niektóre z nich są zupełnie darmowe, jak np.: wtyczka pod optymalizację SEO (może być ujęta w planie darmowym i płatnym). 
Jednak należy mieć na uwadze, że niższa cena to zwykle spore ograniczenia, ale jeżeli sprzedawca nie może pozwolić sobie na większe inwestycje to WooCommerce wydaje się być najlepszym rozwiązaniem, zwłaszcza kiedy sprzedawane są mniej skomplikowane produkty. WooCommerce to idealny wybór w przypadku osób prowadzących blog i dodatkowo chcących wprowadzić sprzedaż np.: e-booków, czy książek.

Zobacz też: Integracja sklepu Prestashop z programem do faktur


Z kolei PrestaShop będący samodzielną platformą e-commerce daje więcej możliwości, za które niestety trzeba zapłacić. W zamian otrzymujemy narzędzie pozwalające dostosować sklep internetowy do własnych preferencji i dające możliwość stałej optymalizacji jego funkcjonalności. Zadaniem sprzedawcy jest stałe śledzenie trendów na rynku jak i analiza zachowania klientów. Tylko dzięki temu będzie on mógł odpowiednio szybko zareagować na zachodzące zmiany, dlatego też inwestycja w PrestaShop jest idealnym rozwiązaniem dla osób, którym zależy na rozwoju handlu w Internecie. 
Należy mieć na uwadze, że z każdym dniem, miesiącem, rokiem rynek usług e-commerce jest coraz bardziej zapełniony, w którym górą są duże sklepy dające klientom większe możliwości zakupowe.


Data publikacji: 2020-07-05, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU