Coraz więcej osób zainteresowanych jest zakupami przez Internet. Stąd z roku na rok powiększa się ilość nowych sklepów działających w sieci. Każdy kto nosi się z zamiarem sprzedawania towarów w Internecie i chce w tym celu otworzyć własną placówkę musi liczyć się z pewnymi wydatkami. Jakiego rzędu będą to koszty? Co zrobić, aby wydać jak najmniej?

Pierwszy krok przy zakładaniu e-sklepu – dobre rady

Obecnie wartość polskiego rynku e-commerce oscyluje około kwoty 50 mld zł z tendencją do wzrostu. Do 2022 roku może to być przyrost o kolejne 6 mld zł, co przekłada się na większą ilość sklepów internetowych. Z tego powodu niektórzy zadają sobie pytanie, czy decydując się na sprzedaż w Internecie osiągną sukces. Obecnie jest to jak najbardziej możliwe. Wystarczy mieć dobry pomysł.

Na początku warto skupić się na określonym typie sprzedawanego towaru. Kiedy nie mamy za wiele środków finansowych lepiej jest dysponować mniejszą ilością produktów od kilku do kilkunastu. Dobrze jest też opracować kampanię reklamową, która skutecznie przyciągnie klientów do naszego sklepu. Dobry pomysł na branżę i pozyskanie klientów, zwłaszcza tych pierwszych to połowa sukcesu.

Liczy się także kreatywność osób otwierających sklep. Dzisiaj sporym zainteresowaniem klientów cieszą się wyroby wykonane ręcznie, jak np.: biżuteria, czy ubrania szyte na zlecenie. Na rynku jest dużo mniej sklepów oferujących takie wyroby i w związku z tym łatwiej jest się przebić na rynku.

Dropshipping – co to takiego?

Dropshipping zyskuje coraz większą popularność wśród sprzedawców internetowych. Jest idealnym rozwiązaniem dla małych sklepów, które nie odnotowują dużej sprzedaży i nie chcą wydawać sporej ilości środków finansowych na zamówienia od dostawców, czy też nie chcą płacić za magazyn. Przy dropshippingu proces wysyłki towaru jest przeniesiony na dostawcę. Zadaniem sklepu jest jedynie zbieranie zamówień i wysyłanie ich do dostawcy, aby mógł zrealizować wysyłkę do klienta. 

Sklep internetowy – formalności i koszty

Do 2018 roku każdy przedsiębiorca, który chciał założyć e-sklep musiał od razu założyć działalność gospodarczą. Od 30 kwietnia 2018 roku nie jest to konieczne, ponieważ w przepisach nastąpiła zmiana i obecnie można prowadzić tzw. działalność niezarejestrowaną. Warunkiem jest nieprzekroczenie progu połowy minimalnego wynagrodzenia (w 2020 r. płaca minimalna wynosi 2 600 brutto).

Zakładanie jednoosobowej działalności gospodarczej wymaga dokonania wpisu do CEIDG. Można też założyć spółkę z o. o. lub akcyjną. Wtedy wymagana jest rejestracja w KRS. Każda działalność musi być opodatkowana. Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka opcji (zasady ogólne wg skali podatkowej, ryczałt – 3%, podatek liniowy). Która z tych form będzie najlepsza dla przedsiębiorcy zależy od kilku elementów, jak np.: od rodzaju sprzedawanego towaru. Niektórzy podatnicy będą musieli zarejestrować się również jako czynni podatnicy VAT.

Kolejnym kosztem są składki ZUS. Niektórzy przedsiębiorcy spełniający określone warunki mogą liczyć na ulgi w płaceniu składek na ubezpieczenia społeczne, jak ulga na start, czy składki na zasadach preferencyjnych przez okres 24 miesięcy. W późniejszym okresie mogą to być pełne składki lub uzależnione od dochodu (tzw. mały ZUS plus). 

Przedsiębiorca powinien również założyć firmowy rachunek bankowy. Oferta na rynku jest dość szeroka, dlatego warto dokładnie się z nią zapoznać i wybrać bank, który może zaproponować najlepszą ofertę. 

Oprogramowanie

Założenie i prowadzenie sklepu internetowego wymaga zakupu domeny, której cena w zależności od rozszerzenia waha się w granicach ok. 1 500 zł oraz hostingu (cena od 15 zł za rok). Samo uruchomienie wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy z zakresu nowych technologii, dlatego też niektórzy sprzedawcy potrzebują pomocy. W tej kwestii warto skorzystać z oferty platform e-commerce (Shoper, ClickShop, Shoplo), które posiadają gotowe oprogramowanie przeznaczone dla e-sklepów w atrakcyjnych cenach wahających się w granicach od 70 do 150 zł za miesiąc. Cena zależy od rodzaju wybranego planu. W ramach abonamentu przedsiębiorca może liczyć na pomoc techniczną oraz może prowadzić kampanię reklamową po atrakcyjnej cenie. Jest to dobre i najtańsze rozwiązane na początek, w dłuższej perspektywnie warto wydać więcej i zainwestować we własne rozwiązania oparte na np. Woocommerce lub popularnym sklepie Prestashop. Przy dużych obrotach i ilościach produktów będzie to tańsza opcja. Dostępne są również intergacje programu do faktur z Woocommerce oraz integracje z Prestashop.

Alternatywą dla platform e-commerce są firmy zajmujące się tworzeniem stron internetowych (strony www i e-sklepy). Jednak w porównaniu z ofertą platform e-commerce jest to opcja droższa. Cena najprostszego e-sklepu z ograniczoną funkcjonalnością waha się w granicach ok. 400 zł.

Każdy sklep, w tym również internetowy musi posiadać regulamin. Najlepiej jego napisanie powierzyć prawnikowi, a to oznacza dodatkowy koszt ok. 250 zł. Nie można też zapomnieć o ustawie o ochronie danych osobowych (RODO). Korzystając z usług platform taki regulamin jest już w ofercie. 

Ewidencja sprzedaży i rozliczenie z urzędem skarbowym

Każda sprzedaż w e-sklepie musi być ewidencjonowana. Jednak nie każdy właściciel jest zobligowany do posiadania kasy fiskalnej. Zwolnieni są przedsiębiorcy, którzy osiągają obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych na poziomie nie przekraczającym 20 000 zł rocznie. Pozostali muszą liczyć się z zakupem urządzenia rejestrującego, którego cena kształtuje się w wysokości od 600 do 1 500 zł. Aktualny limit zwolnienia z kasy fiskalnej oraz wszystkie zasady dostępne w artykule: limit zwolnienia dla kas fiskalnych.

Ewidencjonowanie za pomocą faktur wymusza posiadanie programu do fakturowania. Do wyboru są 2 opcje: wersja pudełkowa i wersja w chmurze. Drugie rozwiązanie wymaga dostępu do Internetu, ale jest bardziej elastyczne i pozwala wygenerować dokument w każdym momencie, w każdym miejscu i na dowolnym urządzeniu.

Prowadzenie księgowości wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy jak i doświadczenia, dlatego też niektórzy podatnicy powierzają to zadanie profesjonalnym księgowym. Tańszą wersją jest samodzielne prowadzenie rachunków w oparciu o miesięczny abonament dla księgowości internetowej. Zazwyczaj platformy księgowe w ramach oferowanej usługi posiadają program do wystawiania faktur, jak również oferują zintegrowanie z platformami sprzedażowymi jak Allegro, z platformami e-commerce, czy ZUS.  

Marketing

Marketing może pochłonąć sporą część budżetu, ale nie zawsze. Zależy jaką strategię wybrał przedsiębiorca. E-sklep może być pozycjonowany (droższa wersja), ale także można reklamować go na portalach internetowych lub wykorzystać w tym celu media społecznościowe. Można też wybrać płatną reklamę w Google (Google Ads, wcześniejsza nazwa Google AdWords). W tym wypadku użytkownik sam określa budżet jaki przeznacza na reklamę. Może być dzienny lub całkowity. Pozwala mu to kontrolować wydatki.

Dobrym pomysłem na marketing jest też prowadzenie firmowego bloga. Teksty można tworzyć samodzielnie lub z pomocą copywritera. Przeważnie miesięczne stawki za prowadzenie zaczynają się od kwoty 400 zł.

Podsumowanie – założenie sklepu internetowego (koszty)

Zakładając sklep internetowy trzeba liczyć się z poniesieniem pewnych kosztów. Przy najtańszym rozwiązaniu (oprogramowanie e-commerce), wyborze modelu dropshipping oraz księgowości w chmurze można już na samym początku zaoszczędzić nawet kilka setek złotych. Podsumowując może to być nawet 500 zł. Jednak nie należy zapominać o dobrze przemyślanej reklamie i założeniu, że w pierwszych miesiącach działalności zainteresowanie sklepem może być mniejsze, a tym samym nasz zysk może być znikomy.

Data publikacji: 2020-03-18, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU