Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to dla przedsiębiorcy wiele obowiązków, ale i praw. Jednym z nich jest zmiana nazwy firmy. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje, w jaki sposób dopełnić formalności. jak zmienic nazwe firmy

Nazwa firmy – jak stworzyć?

Podanie nazwy firmy jest jednym z niezbędnych elementów podczas rejestracji w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Zgodnie z Kodeksem cywilnym, w nazwie jednoosobowej działalności gospodarczej nie może zabraknąć imienia i nazwiska przedsiębiorcy. Rekomendowane jest, aby nazwa firmy nawiązywała do prowadzonej działalności, branży i jej charakteru. Jednakże często jest to trudne, a nawet niemożliwe, gdyż wiele nazw jest po prostu zajętych, a nie mogą się powielać. Ponadto, zabrania się wykorzystywania słów obraźliwych i wprowadzania potencjalnego odbiorcy w błąd. Należy mieć świadomość, że brak spełnienia wskazanych warunków jest adekwatny do odrzucenia wniosku przez CEIDG, co oznacza, że działalność nie zostanie zarejestrowana.

Ministerstwo Gospodarki dysponuje możliwością wezwania przedsiębiorcy do zmiany nazwy firmy, jeżeli zaistnieją ku temu przesłanki.

Zmiana nazwy firmy – czy przedsiębiorcy przysługuje takie prawo?

Przedsiębiorca dobrowolnie może zmienić nazwę firmy. Ta decyzja wynika często z chęci modyfikacji wizerunku albo dopasowania do innego grona odbiorców, rozszerzenia profilu prowadzonej firmy i innych działań, które zmierzają przede wszystkim do wzrostu zainteresowania działalnością, rozwoju, a także wyższych zarobków firmy. Zmiana nazwy firmy może wynikać także z pragnienie zapobiegnięcia sporom. Jak widać, powodów może być wiele.

Nie ma przeciwwskazań, aby zmienić nazwę firmy, a co ciekawe – nawet jest to wskazane, szczególnie podczas zmiany profilu prowadzonej działalności albo jej rozszerzenia. Należy pamiętać, że w nazwie firmy musi pozostać imię i nazwisko właściciela prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, a inne człony mogą się zmienić.

Każda osoba może wprowadzić maksymalnie jeden wniosek rejestracyjny w CEIDG, aczkolwiek jeden wpis może zostać wykorzystany do dodania kilku rozszerzonych nazw, gdy prowadzonych jest kilka działalności z różnymi kodami PKD i innymi nazwami. Nie ma też przeciwwskazań, aby niniejsze działalności były prowadzone pod innymi adresami.

Jedyną sytuacją, kiedy imię i nazwisko zostaje zmienione w nazwie firmy to zawarcie związku małżeńskiego – przedsiębiorca jest zobligowany do aktualizacji danych w CEIDG. Ta sama zasada odnosi się do przypadku, gdy imię przedsiębiorcy zostanie oficjalnie zmienione w urzędzie.

Druk CEIDG-1 – zmiana nazwy firmy

Wniosek CEIDG-1 zostaje złożony przez Internet na platformie CEIDG (wymagany jest profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo skorzystanie ze strony login.gov.pl). Innym sposobem złożenia wniosku jest osobista wizyta w urzędzie gminy albo skierowanie listu go urzędu gminy z wypełnionym wnioskiem. Z oczywistych względów forma elektroniczna jest najbardziej rekomendowana, gdyż nie jest pracochłonna i czasochłonna.

Podczas wypełniania formularza w punkcie „01.Rodzaj wniosku” trzeba zaznaczyć punkt 2 i wprowadzić wymagane dane:

"2 – wniosek o zmianę wpisu w CEIDG i innych danych.

Wymagane jest wprowadzenia daty powstania zmiany.

Jeżeli zmianie uległa nazwa firmy albo inne dane związane z prowadzoną działalnością, przekazanie informacji do CEIDG musi nastąpić w terminie 7 dni, liczonych od wystąpienia zmiany.

Ważna informacja dla wszystkich przedsiębiorców – po wprowadzeniu nowych danych do CEIDG, zarówno US, jak i ZUS oraz GUS zostaną automatycznie poinformowane. Przedsiębiorca nie musi podejmować żadnych działań.

Fakturowanie a zmiana nazwy firmy

Jeżeli zmianie uległa nazwa firmy, nie ma obowiązku dokonania korekty na fakturach sprzedażowych. Na każdym dokumencie widnieje imię i nazwisko przedsiębiorcy – to wystarczy, aby dokument został uznany za aktualny.

Zmiana danych wprowadzanych na fakturze musi nastąpić po zmodyfikowaniu informacji zgromadzonych w CEIDG. Stosowna informacja powinna trafić także do stałych kontrahentów, szczególnie gdy przygotowują faktury zakupowe. Po wprowadzeniu przez kontrahenta niezaktualizowanych danych, konieczna jest modyfikacja dokumentu – służy do tego nota korygująca.

Zmiana nazwy firmy – ryzyko

Zmiana nazwy firmy może być dobrym rozwiązaniem, jeżeli przedsiębiorca zdecydował się na dotarcie do zupełnie nowej grupy odbiorców albo rozszerzenie prowadzonej firmy o nowy zakres. Jednakże niniejsza sytuacja jest równoznaczna z utratą rozpoznawalności i wiarygodności. W najgorszym wypadku dochodzi do utraty zaufania do marki i odejście dotychczasowych konsumentów. Nowa nazwa może najzwyczajniej nie przypaść do gustu, a to z kolei przełoży się na spadek sprzedaży i pogorszenie sytuacji finansowej firmy.

Zmiany są przez wielu klientów traktowane jako próba oszustwa, chęć zamazania czynności czy wydarzeń, które miały miejsce w przeszłości, a to z kolei przekłada się na pogorszenie reputacji.

Decyzja może wywołać także dodatkowe koszty, które wynikają z obowiązku zmiany logo, pieczątek, wprowadzenia poprawek na stronie internetowej, pracy nad materiałami marketingowymi i wiele innych. Będzie to odczuwane również w pozycjonowaniu strony internetowej w sieci. Z kolei kolejne działania podejmowane przez agencję SEO po zmianie nazwy są nie tylko pracochłonne, ale i wymagają sporych nakładów finansowych.

Zmiana nazwy firmy ma zarówno mocne, jak i słabe strony, dlatego przedsiębiorca powinien dokładnie przeprowadzić rachunek zysków i strat, dzięki czemu możliwe jest podjęcie optymalnej decyzji, która ma bezpośredni wpływ na przyszłe losy firmy.


Data publikacji: 2024-04-01, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU