Z reguły faktury dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług wystawiane są po zakończonych czynnościach. Jednak zgodnie z przepisami podatkowymi dokument może też być wystawiony jeszcze przed wykonaniem świadczenia.
Ogólne przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur mówią, że dokumenty wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce dostawa towarów lub została wykonana usługa.
Faktury nie mogą zostać wystawione wcześniej niż 60 dni przed:
dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi
otrzymaniem całości lub części zapłaty jeszcze przed dokonaną dostawą lub wykonaną usługą.
Prawidłowe jest zatem wystawienie faktury VAT w terminie 60 dni przed dostawą towaru lub wykonaniem usługi. Zgodnie z przepisami każda faktura powinna zawierać określone elementy. Między innymi datę wystawienia i datę wykonania świadczenia. W związku z tym, że podatnik przy wcześniejszym wystawianiu faktury nie zna dokładnej daty dokonania dostawy, ani wykonania usługi, to nie ma obowiązku wskazywania jej na dokumencie. Liczy się jedynie, aby w okresie 60 dni od wystawienia faktury czynności opodatkowane zostały wykonane.
Wystawianie faktur przed terminem
Jeżeli termin 60 dni zostanie przekroczony, to wiąże się to z ryzykiem jakie wynika z potraktowania takiego dokumentu jak pustej faktury. Za wystawienie takiego dokumentu grożą sankcje karne, których podatnik może uniknąć, jeżeli podejmie określone działania, które mogą temu przeciwdziałać.
Zgodnie z art. 108 ustawy o VAT, jeżeli osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, na której wskaże kwotę podatku, to ma obowiązek jego zapłaty. Z takiej faktury nabywca nie może odliczyć podatku naliczonego. Dopiero korekta dokumentu do zera i wystawienie w jego miejsce nowej faktury, właściwie dokumentującej dokonaną sprzedaż w terminie wynikającym z art. 106i ust. 1 ustawy o VAT daje taką możliwość. Powyższa czynność pozwala uniknąć konsekwencji wynikających z wystawienia pustej faktury.
Faktura VAT wystawiona przed wykonaniem świadczenia, a odliczanie podatku VAT
W stosunku do faktur wystawionych przed wykonaniem świadczenia jak i tych wystawionych na zasadach ogólnych obowiązują takie same reguły odnoszące się do odliczania podatku naliczonego.
Nabywca ma prawo odliczyć podatek VAT zawarty na fakturze:
w rozliczeniu za okres, w którym za nabyte przez niego towary i usługi powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy
nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.
Możliwość odliczenia podatku naliczonego wiąże się przede wszystkim z momentem powstania obowiązku podatkowego. Z zasady obowiązek podatkowy poza nielicznymi wyjątkami powstaje w dacie dostawy towarów lub wykonania usługi.
Dodatkowo istotny jest moment otrzymania faktury. W przepisach brak jest określenia, czy faktura powinna być wystawiona zgodnie z zapisami art. 106i ust. 1 lub ust. 7. Należy jednak mieć na uwadze, aby obie wymienione przesłanki zostały spełnione jednocześnie.
PRZYKŁAD Podatnik wystawił fakturę VAT 15 marca. Dostawa towarów nastąpiła 3 kwietnia. Obowiązek podatkowy powstał w dniu dokonania dostawy towaru. W związku z powyższym oba warunki zostały spełnione łącznie w miesiącu kwietniu. W którym okresie nabywca może wnioskować o zwrot podatku VAT?
Odpowiedź: Nabywca może wnioskować o zwrot podatku naliczonego w deklaracji za miesiąc kwiecień.
Podsumowanie
Podatnicy, którzy wystawiają faktury przed wykonaniem świadczenia powinni kierować się ogólnymi zasadami, na które wskazuje art. 106e ustawy o VAT. Faktura, o której jest mowa może zostać wystawiona w terminie 60 dni przed dostawą towaru lub wykonaniem usługi. Jednak sprzedawca musi być w tej kwestii bardzo ostrożny, ponieważ w sytuacji, gdyby przekroczył termin 60 dni, to może narazić się na konsekwencje podatkowe.