Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej poprzedza rejestracja firmy w CEIDG lub w przypadku założenia spółki w KRS-ie. Rejestracja wymaga wcześniejszego przygotowania pod kątem planowania kolejnych kroków prowadzonej działalności. jak przygotowac sie do zalozenia firmy

Rejestracja firmy – czy zawsze jest konieczna?

Przedsiębiorca, który chce sprzedawać towary i usługi nie zawsze musi rejestrować działalność. Obecnie w Polsce po spełnieniu określonych warunków można prowadzić działalność nierejestrową, inaczej nierejestrowaną, czy nieewidencjonowaną. Jednym z podstawowych warunków jest świadczenie usług/sprzedaż towarów na maksymalną łączną kwotę o wartości 50% minimalnego wynagrodzenia w każdym miesiącu. 

Konkurencja na rynku oraz zapotrzebowanie na towar/usługi

Przedsiębiorca zanim rozpocznie działalność powinien najpierw:
  • dokonać rozeznania na rynku
  • zobaczyć jak działa konkurencja, jakie produkty proponuje
  • jak duże jest zapotrzebowanie na produkty, które przedsiębiorca chce oferować
  • jakie są trendy na rynku, co cieszy się największym zainteresowaniem.
Z analizy rynku wynika, że obecnie dużym popytem cieszą się produkty ekologiczne oparte na naturalnych składnikach, nietestowane na zwierzętach, pochodzące z upraw ekologicznych, dlatego spora część przedsiębiorców nosi się z zamiarem rozpoczęcia działalności w tym zakresie. Konkurencja na tym polu może być więc duża, dlatego warto pomyśleć o parametrach, które mogłyby wyróżnić działalność na tle konkurencji. Dobrze jest przyjrzeć się bliżej innym firmom działającym w danej branży, poznać jej mocne i słabe strony. 

Klient najważniejszy

Przedsiębiorca powinien wyjść do potencjalnych klientów z zapytaniem czego oczekują od produktu/usługi, co jest im potrzebne, czego im brakuje. Sposoby dotarcia do klienta mogą być bardzo różne, od ankiety aż po wszelakie konkursy, a nawet badanie rynku. Warto rozważyć obecność w mediach społecznościowych tematycznie powiązanych z branżą, w której przedsiębiorca ma zamiar prowadzić działalność. W ten sposób można łatwiej dotrzeć do sporej grupy osób i zadać pytanie członkom jakie mają potrzeby, zainteresowania.  

Do kogo kierowana jest oferta?

Oferta powinna być skierowana do określonej grupy odbiorców, do której mają trafiać towary lub usługi. Grupę docelową najlepiej określić w oparciu o wiek (przedział wiekowy), zainteresowania, rodzaj komunikacji itp. I w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem na dzień dzisiejszy jest przynależność do grup społecznościowych, ponieważ na dzień dzisiejszy jest to miejsce, w którym najłatwiej jest poznać potrzeby klientów. Można np. zadać pytanie o jakiś towar, czy są osoby zainteresowane jego zakupem lub co się im w nim podoba, a co nie itp. 

Forma prawna działalności – jednoosobowa działalność gospodarcza, czy spółka?

Każda działalność gospodarcza musi być prowadzona w określonej formie prawnej. Przedsiębiorca powinien przeanalizować jaka forma będzie dla niego bardziej opłacalna, czy jednoosobowa działalność gospodarcza, czy firma prowadzona w formie spółki. W niektórych przypadkach, zwłaszcza jeżeli firmę zamierza założyć kilka osób, korzystniejsze może okazać się zarejestrowanie spółki niż prowadzenie kilku odrębnych działalności, w których każda z osób samodzielnie musi ponosić koszty i załatwiać szereg formalności oraz wykonywać inne czynności. 

Właściwa forma opodatkowania 

Wybór odpowiedniej formy opodatkowania ma duże znaczenie. Przy wyborze należy kierować się kilkoma aspektami. Istotne znaczenie ma kraj, w którym będzie prowadzona działalność, jak również rodzaje form dostępnych w danym państwie.

W Polsce podatnicy mają do wyboru formy opodatkowania: 
  • zasady ogólne (skala podatkowa)
  • podatek liniowy
  • ryczałt. 
Opcje dostępne w danym kraju mogą różnić się np.: wysokością podatku. 

Księgowość

Przedsiębiorca może samodzielnie prowadzić sprawy księgowe lub powierzyć je biuru rachunkowemu. Druga opcja może jest droższa, ale z drugiej strony zapewnia przedsiębiorcy poczucie bezpieczeństwa związane z popełnieniem ewentualnego błędu. Samodzielna księgowość oznacza dla niego więcej obowiązków, pilnowanie terminów płatności, ciągłe śledzenie zmian zachodzących w przepisach podatkowych itp. Z kolei księgowość oddana w ręce profesjonalnych księgowych to dla przedsiębiorcy duża oszczędność czasu i nerwów.


Data publikacji: 2022-03-07, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU