Niebawem święta. Dla wielu przedsiębiorców to czas na kupowanie prezentów świątecznych dla kontrahentów, klientów, czy dostawców. Prezenty to miła tradycja. Warto z niej korzystać. prezenty dla kontrahentow

Prezent – czy jest przychodem?

W ustawie o podatku dochodowym można przeczytać, że przychód to nie tylko świadczenia pieniężne, ale również mogą nim być prezenty lub gratisy. Chociaż prezent jest przychodem, to nie zawsze musi być opodatkowany podatkiem dochodowym. Z opodatkowania zwolnione są prezenty o małej wartości wręczane osobom fizycznym niezwiązanym stosunkiem pracy lub inną umową cywilnoprawną z osobą obdarowującą. Jest to zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość prezentu dla osoby fizycznej nie może przekraczać kwoty 200 zł, a w przypadku osoby prawnej oraz podatku VAT kwoty 100 zł. Jeżeli wartość prezentu przekroczy podane kwoty, to osoba obdarowana musi zapłacić podatek od otrzymanego prezentu (przychód z innych źródeł).

Prezent – czy może być wliczony w koszty?

Wydatek na prezent dla kontrahenta może stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że będzie miał charakter reklamowy, ponieważ tylko taki może stanowić koszt uzyskania przychodu. Do kosztów firmowych nie można zaliczyć wydatków o charakterze reprezentacyjnym. Czasami przedsiębiorca może mieć trudność w prawidłowym zakwalifikowaniu danego wydatku. Z zasady jest tak, że małe prezenciki w formie gadżetów reklamowych wręczane masowo o niskiej wartości zaliczane są do wydatków reklamowych. Natomiast prezenty o charakterze reprezentacyjnym przeważnie są droższe i wręczane węższemu gronu osób (kontrahentów).

Prezenty z logo firmy

Prezent może zostać uznany za wydatek reklamowy kiedy będą na nim umieszczone elementy firmowe, jak logo czy nazwa firmy. Wtedy taki podarek zyskuje charakter reklamowy i bez większego problemu można go zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Dobrym przykładem wydatku o charakterze reprezentacyjnym, który nie stanowi kosztu uzyskania przychodu są kosze wypełnione różnymi produktami, przeważnie słodyczami. Taki prezent mógłby być wydatkiem reklamowym gdyby wszystkie produkty znajdujące się w nim posiadały logo firmy. Jeżeli tylko na części z nich zostanie umieszczony znak firmowy, to i tak taki prezent będzie posiadał charakter reprezentacyjny i nie będzie możliwe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodu. 

Rozliczanie spotkań świątecznych
Aby spotkanie świąteczne można było zaliczyć do kosztów firmowych, to musi być spełniony warunek wynikający z przepisów i interpretacji Ministerstwa Finansów. Zgodnie z tym, spotkanie świąteczne może być kosztem firmowym jeżeli zostało zorganizowane w celu biznesowym. W przeciwnym razie kiedy ma ono charakter towarzyski, to niestety wydatków na jego organizację nie można odliczyć od przychodu.


Data publikacji: 2020-12-03, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU