W Polsce sprzedaż internetowa zwiększa się z roku na rok. Wraz z rozwojem zmieniają się też nawyki konsumentów i sposób w jaki robimy zakupy w sieci. Kupujący coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych, a także zmieniają się ich oczekiwania w zakresie darmowej dostawy i ewentualnych zwrotów. Zapłata za zakupione towary odbywa się głównie za pomocą szybkich płatności. Coraz większą popularność zyskuje też handel transgraniczny, czyli sprzedaż oraz zakup produktów na rynkach zagranicznych, kiedy sprzedający i kupujący znajdują się w dwóch różnych państwach. handel transgraniczny

Czym jest handel transgraniczny?

O handlu transgranicznym mówimy w sytuacji, kiedy towary oferowane przez sprzedawcę trafiają na rynek zagraniczny oraz kiedy zarówno sprzedawca, jak i kupujący znajdują się w różnych krajach, używają różnych walut i posługują się innymi językami, a także obowiązuje ich inne prawo. Celem jest dotarcie do nowych rynków zbytu, pozyskanie nowych klientów i tym samym zwiększenie zysków. E-handel transgraniczny (cross-border e-commerce) polega na sprzedaży lub kupnie produktów za pośrednictwem sklepów internetowych znajdujących się w innych krajach. Towary z innych krajów cieszą się dużym zainteresowaniem kupujących, ponieważ z reguły mają niższą cenę oraz wyższą jakość, a dodatkowo często brakuje takich w kraju nabywcy. 

Handel transgraniczny – zagrożenia i korzyści dla sprzedawcy

Handel transgraniczny może przynieść sprzedawcy zwiększenie sprzedaży i duże przychody, ale z drugiej strony wiąże się też z ryzykiem związanym z faktem, że na obu rynkach; sprzedawcy i kupującego obowiązują zupełnie inne przepisy oraz wymagania formalne w zakresie prawa i podatków. Do tego dochodzą kwestie związane z cłem i płatnościami obowiązującymi w danym państwie. 

Sprzedawca, który planuje sprzedaż na rynki zagraniczne powinien zapewnić klientom z zagranicy stronę w ich języku i to we wszystkich aspektach, czyli nawigacji, opisach kategorii i produktów oraz w obsłudze. Sprzedający musi tez pamiętać, że klient powinien posiadać możliwość zadawania pytań i składania ewentualnych reklamacji w rodzimym języku. Do tego dochodzi kwestia bezpieczeństwa danych. Klient nie może bać się dokonywania zakupów w danym sklepie internetowym. Dobrym sposobem jest zamieszczenie na stronie opinii innych zadowolonych klientów, którzy już wcześniej dokonali zakupów w sklepie. 

Handel transgraniczny – od czego zacząć?

Do sprzedaży zagranicznej trzeba się odpowiednio przygotować. Najważniejsze to mieć dobrze przemyślany plan działania. Na początku warto jest sprawdzić, jak działa konkurencja, jakie produkty oferuje. Potem należy przyjrzeć się lokalnemu rynkowi i które produkty będą najlepiej się na nim sprzedawały, jakie nawyki mają kupujący itp. Trzeba zastanowić się jaki towar i w jakiej cenie oraz jakości można zaoferować zagranicznemu kupcowi. Ważne są też działania marketingowe jakie zostaną podjęte w celu przekonania klientów do zakupu. 

Handel transgraniczny – czynniki, które mogą pomóc

W handlu transgranicznym pomocny będzie:
  • outsourcing – powierzenie wykonywania zadań na miejscu wyspecjalizowanej firmie
  • powierzenie dostawy zagranicznym kurierom – utrzymanie dostawy towarów bez przerwy może okazać się trudnym zadaniem, ponieważ odległości pomiędzy miastami w różnych krajach są spore i towar zanim dotrze do kupującego często musi pokonać długą drogę, a wysyłka nie tylko trwa długo, ale jest też droga, dlatego dobrym rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z zagranicznymi kurierami. 

Handel transgraniczny w ramach marketplace

Marketplace jest platformą internetową skupiającą w jednym miejscu oferty kilku sprzedawców z różnych kategorii. Dzięki takiemu rozwiązaniu odwiedzając jedno miejsce można dokonać różnych zakupów, przykładowo z kategorii odzież i obuwie, zabawki, literatura czy kosmetyki.  

Marketplace są napędem dla handlu transgranicznego. Skorzystanie z ich usług może pomóc sprzedawcy rozwinąć internetową sprzedaż zagraniczną lub kontynuować już rozpoczętą bez konieczności inwestowania środków na założenie własnego sklepu internetowego.


Data publikacji: 2022-09-30, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU