Do jednych z obowiązków każdego przedsiębiorcy należy zamknięcie roku podatkowego. Czynność ta dotyczy także podatników rozliczających się na podstawie ryczałtu.
Podobnie jak w przypadku innych form opodatkowania, ryczałtowiec ma obowiązek zamknąć rok podatkowy w prowadzonej ewidencji. W tym celu musi wykonać określone czynności:
sprawdzić zgodność stanu firmy z wykazem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
wyjaśnić ewentualne nieprawidłowości
sprawdzić, czy w ewidencji sprzedaży zostały ujęte wszystkie dokumenty przychodowe i czy każdy zapis jest udokumentowany właściwym dowodem księgowym
ustalić, czy wartości składek ZUS pobierane przez przedsiębiorcę są zgodne z wartościami, które powinny zostać pobrane.
Przedsiębiorca stosujący ryczałt rozlicza ostatnią zaliczkę na podatek dochodowy z danego roku podatkowego (za grudzień lub IV kwartał roku) w rocznym zeznaniu podatkowym. Jest to spowodowane tym, że płatność zaliczki pokrywa się z terminem płatności i złożenia zeznania rocznego.
Zeznanie roczne składa się na formularzu PIT-28 w terminie do końca lutego roku następującego po roku, którego dotyczy zeznanie.
Przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mają obowiązku prowadzenia karty przychodów pracowników oraz nie muszą sporządzać spisu z natury, ani prowadzić ewidencji wyposażenia.
Zatrudnianie pracowników przez ryczałtowca, a zamknięcie roku podatkowego
W przypadku zatrudniania pracowników w oparciu o umowę o pracę, umowę o pracę nakładczą, umowę zlecenia, umowę o dzieło, pracodawca ma obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym niżej wymienionych deklaracji:
PIT-4R i/lub PIT-8AR w terminie do 31 stycznia następnego roku do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika (pracodawcy)
PIT-11 w terminie do 31 stycznia następnego roku do urzędu skarbowego właściwego dla pracownika.
PIT-11 musi otrzymać także pracownik w terminie do końca lutegonastępnego roku. Pracodawca ma też obowiązek wraz z zakończeniem roku podatkowego złożyć informację ZUS IWA. Dotyczy osób, które:
są płatnikami składek ZUS i opłacały składki na ubezpieczenie wypadkowe bez przerwy od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku oraz przynajmniej przez jeden dzień stycznia następnego roku
w roku, którego dotyczy deklaracja zgłosiły do ubezpieczenia wypadkowego przynajmniej 10 ubezpieczonych w przeliczeniu na miesiące
figurują w rejestrze podmiotów gospodarczych REGON na dzień 31 grudnia danego roku.
W przypadku niespełnienia przez płatnika chociaż jednego z wymienionych warunków, nie ma obowiązku wysyłania do ZUS-u informacji ZUS IWA za poprzedni rok podatkowy.