Każdy przedsiębiorca chciałby obniżyć koszty w swojej firmie, ale nie każdy wie w jaki sposób może to zrobić? Im firma jest większa, tym łatwiej jest obniżyć koszty. Poniżej kilka przykładów jak można zaoszczędzić w firmie. koszty prowadzenia firmy

1. Koszt lokalu

Umowa najmu lokalu na biuro pozwala obniżyć koszty w firmie i to już na samym początku działalności. Wynajmując lokal do remontu można wynegocjować bardziej atrakcyjną cenę lub np.: zwolnienie z zapłaty czynszu w pierwszym miesiącu. Zakup sprzętu trwałego do biura, jak przykładowo klimatyzacja może być przyczyną ubiegania się o obniżenie czynszu lub dofinansowanie inwestycji.

Przy otwieraniu nowej firmy można też rozważyć wynajem biura wirtualnego, zwłaszcza jeżeli przedsiębiorca nie pracuje stacjonarnie.

2. Darmowe konto firmowe

Z zasady przedsiębiorca zobowiązany jest do otwarcia konta firmowego w banku, a te niestety nie należą do najtańszych. Jednak wśród wielu dostępnych ofert można wybrać tańszy produkt, a nawet całkowicie darmowy. Warto skorzystać z takiej oferty.

3. Księgowość samodzielna, czy biuro rachunkowe?

W obecnych czasach przedsiębiorca może prowadzić samodzielnie księgowość. W Internecie można znaleźć różne programy komputerowe do prowadzenia księgowości, tak więc każdy może wybrać ten najbardziej mu odpowiadający. Przedsiębiorca może też skorzystać z internetowego biura księgowego ze wsparciem specjalistów od rachunkowości. Może też zlecić prowadzenie rachunków do biura rachunkowego lub do księgowej. Dwa ostatnie rozwiązania wiążą się z większymi kosztami. Przedsiębiorca powinien dobrze zastanowić się, czy da radę samodzielnie prowadzić rachunki. W przypadku nowej firmy może lepiej jest poszukać taniego księgowego.

4. ZAiKS i STOART

W niektórych okolicznościach można pominąć wpłaty na konto tych dwóch instytucji. Jeżeli więc przedsiębiorca nie musi puszczać komercyjnej muzyki, to może tego nie robić i skorzystać z usług zespołów tworzących muzykę z licencją Creative Commons, czyli taką, która pozwala na nieodpłatne korzystanie. Dzięki temu zaoszczędzi niemałą sumkę. ZAiKS i STOART bronią praw autorów (ZAiKS) oraz praw artystów (STOART).

ZAiKS – koszt
  • 90 zł płatność co miesiąc
  • 245 zł płatność co kwartał
  • 460 zł płatność co pół roku
  •  808 zł płatność za rok z góry.
STOART – koszt
  • 92 zł miesięcznie za lokal do 20 miejsc
  • 185 zł miesięcznie za lokal do 50 miejsc
  • 365 zł miesięcznie za lokal pow. 50 miejsc
  • 0,2% od obrotu, ale nie mniej niż 55zł za m-c.
W sumie rezygnując z muzyki komercyjnej przedsiębiorca może zaoszczędzić nawet ok. 1 500 zł rocznie.

5. Zniżki w hurtowni

W hurtowniach obowiązuje zasada, że im więcej się zamawia tym mniej się płaci. Każda cena może być negocjowana. Negocjacji podlegają nie tylko ceny, ale także czas na płatność, który może zostać wydłużony, jak również dowóz towarów. Oszczędności mogą wynieść nawet kilkanaście procent. Podobnie jest z zakupem reklam, wynajmem miejsca na powieszenie banneru itp.

6. Publiczne wyświetlanie filmów

może skutkować nałożeniem wysokiej kary za projekcję filmu bez zezwolenia. Przykładowo za licencję na emisję filmu w kawiarni trzeba zapłacić ok. 1 500 zł rocznie. Jednak taka oferta nie zawiera wszystkich producentów. Umowa licencyjna przedłużana jest automatycznie na kolejny rok. Z reguły wypowiedzenie wynosi 3 miesiące.

7. Podwyższenie kosztów w celu obniżenia podatku dochodowego i VAT

Niektórzy przedsiębiorcy wyznają zasadę, że lepiej jest kupić coś dla firmy niż zapłacić podatek dochodowy lub VAT. Im większy przychód w firmie tym wyższy podatek dochodowy, który przedsiębiorca musi zapłacić do Urzędu Skarbowego. Istnieją sposoby na obniżenie podatku, które zgodne są z prawem. Wystarczy w odpowiednim momencie zwiększyć koszty. Przy częstych zakupach, podatek VAT lepiej jest opłacać w systemie miesięcznym. W przypadku kiedy przychody są wysokie, to koszty prowadzenia działalności gospodarczej można zwiększyć w ostatnich dniach miesiąca lub w ostatnim miesiącu roku robiąc większe zakupy. Takie działanie pozwala obniżyć podatek do zapłaty w Urzędzie Skarbowym.

8. Zapłata koncesji na alkohol 

Wysokość opłat za koncesję na alkohol zależy od gminy i obrotów w restauracji. Koszt może wynieść od 525 zł do nawet ponad 3 000 zł.

Wyróżnia się 3 rodzaje koncesji:
  • koncesja A za alkohol do 4,5% i piwa – 525 zł
  • koncesja B za alkohol od 4,5% do 18% z wyjątkiem piwa – 525 zł
  • koncesja C za alkohol powyżej 18% - 2 100 zł.
Przekroczenie obrotu 37 500 zł rocznie – płaci się 1,4% od wartości sprzedaży (koncesja A i B).
Przekroczenie obrotu 77 000 zł rocznie – płaci się 2,7% od wartości sprzedaży (koncesja C). 

Koncesję opłaca się za rok z góry lub kwartalnie. Raty kwartalne płaci się w następujących terminach:
  • I rata – do końca stycznia
  • II rata – do końca maja
  • III rat – do końca września.

9. Oszczędności na mediach

Oszczędności mogą dotyczyć wszystkich rodzajów mediów, jak usługi telefoniczne, dostarczanie gazu, prądu, wody, a nawet telewizji. Oferty u poszczególnych dostawców zmieniają się często, dlatego warto śledzić rynek i w przypadku posiadania droższej usługi zawsze można zmienić dostawcę. Pozwala to zaoszczędzić na wydatkach. 

Oszczędności na mediach można uzyskać także przez: 
  • stosowanie żarówek energooszczędnych
  • montowanie lamp reagujących na ruch
  • wyłączanie rzadko używanych sprzętów RTV
  • sprawdzanie szczelności WC i kranów oraz usuwanie wszelkich uszkodzeń.

10. Obniżanie kosztów przez zatrudnianie pracowników

Polski przedsiębiorca zatrudniając pracownika na umowę o pracę ponosi spore koszty. Jeżeli chciałby je obniżyć to dobrym rozwiązaniem wydaje się być zatrudnienie pracownika na staż z Urzędu Pracy. Można też starać się o dofinansowanie na doposażenie stanowiska pracy w związku z zatrudnieniem osoby bezrobotnej na umowę o pracę.

11. Składki na ZUS

Obecnie nowy przedsiębiorca może skorzystać z ulg w opłacaniu składek na ZUS. 
  • prowadzenie działalności nierejestrowej
  • test startupów w AIP
  • ulga na start (nowa działalność gospodarcza)
  • mały ZUS
  • firma na emeryturze
  • prowadzenie spółki z o. o.
  • zawieszenie działalności na czas urlopu lub przestoju.

Ile można zaoszczędzić?

Przez obniżenie kosztów w firmie można zaoszczędzić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w skali miesiąca.


Data publikacji: 2020-11-01, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU