W ostatnim czasie usługi sprzątania cieszą się dużym zainteresowaniem, dlatego też coraz więcej osób myśli o założeniu własnej firmy sprzątającej. Od czego zacząć, gdzie szukać klientów, z jakimi kosztami trzeba liczyć się na początku? Jak założyć firmę sprzątającą?

Od czego zacząć?

Pierwsze kroki związane z założeniem własnej firmy sprzątającej należy rozpocząć od zarejestrowania działalności gospodarczej. Nie jest to czynność skomplikowana. Rejestracji można dokonać osobiście w urzędzie lub online z wykorzystaniem profilu zaufanego.

Bardziej skomplikowane i trochę czasochłonne wydaje się być zapoznanie z rynkiem i sprawdzenie zapotrzebowania na dane usługi oraz dokonanie analizy pod kątem konkurencji. Na początku dobrze jest poznać ofertę innych firm prowadzących działalność na lokalnym rynku. W tym miejscu jest czas na analizę własnych możliwości i opracowania własnej strategii. Jeżeli np.: konkurencyjna firma specjalizuje się w sprzątaniu firm, biurowców, to może warto rozważyć robienie porządków w domach i mieszkaniach lub zajęcie się porządkowaniem terenów zewnętrznych, jak: chodniki, podjazdy, czy myciem okien w wieżowcach. Każda z wymienionych opcji wymaga posiadania specjalistycznego sprzętu. Do niektórych prac, jak np.: mycia okien w wysokich budynkach potrzebne będzie posiadanie odpowiedniego uprawnienia (uprawnienia alpinistyczne).

ZUS, opodatkowanie VAT i kasa fiskalna

Aby założyć firmę sprzątającą nie trzeba mieć specjalnych uprawnień, zezwoleń i licencji. Działalność można prowadzić w każdej formie prawnej zakładając jednoosobową działalność gospodarczą, a także w ramach spółki cywilnej, jawnej, czy z o. o. Większość przedsiębiorców wybiera jednoosobową działalność gospodarczą. 

Usługi sprzątania nie są zwolnione z VAT. Jednak nowe firmy mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego ze względu na nie przekroczenie 200 000 zł rocznego limitu obrotu. W momencie jego przekroczenia przedsiębiorca musi zarejestrować się dla celów VAT na druku VAT-R.

Właściciel firmy sprzątającej nie ma obowiązku zakupu kasy fiskalnej, chyba że wartość świadczonych przez niego usług na rzecz osób prywatnych w ciągu roku przekroczy kwotę 20 000 zł. Wtedy zakup kasy rejestrującej jest konieczny. Koszt zakupu w 90% pokrywa państwo (urząd skarbowy), jednak nie więcej niż 1 000 zł.

Do kosztów firmy trzeba też doliczyć składkę na ZUS, która w 2020 roku wynosi 1 431,48 zł z chorobowym. Nowe firmy mogą skorzystać ze zwolnienia przez okres 24 miesięcy, pod warunkiem, że przedsiębiorca nie prowadził wcześniej działalności gospodarczej lub przerwa w prowadzeniu firmy wyniosła przynajmniej 5 lat. Przy zwolnieniu składka wynosi 609,14 zł.

Siedziba firmy

Siedziba firmy sprzątającej może mieścić się w mieszkaniu przedsiębiorcy. Jest to idealne rozwiązanie. Usługi i tak świadczone są w konkretnych lokalach lub mieszkaniach, a dzięki temu można zaoszczędzić na wynajmie lokalu na biuro. Klienci przed rozpoczęciem współpracy wolą spotkać się we własnym mieszkaniu lub biurze, co znacznie ułatwia wycenę świadczonej usługi.

Sprzęt i środki czystości

Oferta firmy sprzątającej może zawierać kompleksowe sprzątanie biur i mieszkań oraz magazynów lub innych pomieszczeń. Może też obejmować porządki w nowo wybudowanych mieszkaniach lub po remoncie. W zależności od posiadanej oferty będzie potrzebny odpowiedni sprzęt sprzątający. Zakup różnych maszyn do sprzątania w zależności od rodzaju może kształtować się nawet w granicach ok. 10 000 zł netto za 1 maszynę.

Przykładowo:
  • odkurzacze na sucho – ceny netto średnio od 400 zł
  • odkurzacze przemysłowe – ceny netto średnio od 1 500 zł
  • urządzenie do szorowania podłóg i polerki – ceny netto średnio ok. 7 000 zł za najmniejsze urządzenie akumulatorowe pracujące ok. 1 godziny, którym można wyczyścić małe powierzchnie (ok. 100 m2). Do sprzątania większych hal przemysłowych potrzebne będą większe maszyny w cenie od 10 000 zł do nawet 12 000 zł netto, które będą mogły pracować na akumulatorach przez ok. 2 godziny
  • karchery, czyli inaczej polerki do parkietów drewnianych oraz myjki ciśnieniowe – ceny netto średnio 2 500 zł za najmniejsze, profesjonalne urządzenie tego typu wykorzystywane do prac związanych z dokładnym myciem maszyn lub linii produkcyjnych
  • wózki do sprzątania – ceny netto średnio za najmniejsze urządzenie, to wydatek ok. 250 zł. Za duży profesjonalny wózek trzeba zapłacić już więcej, ok. od 400 zł (produkt chiński) do nawet 2 000 zł (sprzęt dobrej, topowej marki)
  • mopy, miotły – ceny nie są wysokie, rzędu paru złotych, ale trzeba wziąć pod uwagę to, że trzeba będzie wymieniać je dość często
  • myjki do szyb, wiadra, ścierki, gąbki, rękawiczki, odzież ochronna.
Kupując profesjonalny sprzęt do sprzątania nie wolno zapominać o planowych przeglądach i wymianie części lub podzespołów. Przy dużej eksploatacji awarie mogą zdarzać się dość często i trzeba liczyć się z kosztami naprawy. 
Firma oprócz profesjonalnego sprzętu powinna być zaopatrzona także w dobre jakościowo, profesjonalne środki czyszczące. Bez trudu można je zamówić w hurtowni lub u lokalnych dostawców.

Pracownicy

Po zarejestrowaniu firmy przychodzi czas na podjęcie decyzji związanej z ewentualnym zatrudnieniem pracowników. Jeżeli firma będzie miała sporo zleceń to na pewno będą potrzebni dodatkowi pracownicy. 
W każdym biznesie ważną sprawą jest wyrobienie sobie dobrej marki, a tą można wypracować przez solidną, rzetelną pracę świadczoną na wysokim poziomie, dlatego też do pracy należy wybierać dobrych, solidnych pracowników, którzy będą wykonywać swoje obowiązki sumiennie. W tej branży dobry, uczciwy pracownik, to więcej niż połowa sukcesu.

W firmie sprzątającej największy koszt generują pracownicy. Koszty zatrudnienia pracownika mogą pochłonąć nawet 90% wszystkich wydatków. Jeden pracownik zatrudniony na pełen etat to obecnie wydatek nawet 2 500 zł brutto. W 2020 roku minimalna stawka godzinowa przy umowie zlecenia wynosi 17,00 zł brutto. Dobrym rozwiązaniem wydaje się być zatrudnianie studentów, za których nie płaci się składki na ubezpieczenie społeczne, a jedynie podatek i składkę zdrowotną. 

Każdy pracownik przed podjęciem zatrudnienia powinien zostać przeszkolony w zakresie BHP (szkolenie obowiązkowe) oraz powinien posiadać aktualne badanie lekarskie. 
Obowiązkiem pracodawcy jest zaopatrzenie pracownika w środki ochrony indywidualnej, takie jak: rękawice, odzież, czy okulary ochronne.

Skąd brać klientów?

Najlepszym klientem jest klient z polecenia, dlatego też kiedy zyskamy tego pierwszego i kolejnego warto jest zadbać o najlepszą jakość usług. Zadowolony klient przyprowadzi nam kolejnych.

Na początku dobrze jest dokładnie określić grupę docelową, czy chcemy świadczyć usługi klientom biznesowym, czy prywatnym, instytucjom, czy dużym firmom developerskim. Jest to bardzo ważne ze względu na sposób dotarcia do poszczególnych odbiorców.

Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie własnej strony internetowej, na której klienci będą mogli zapoznać się z ofertą oraz przykładowym cennikiem. Za profesjonalną stronę internetową trzeba będzie zapłacić. Koszt jej wykonania może wahać się w granicach od 1 000 zł do nawet 4 000 zł. Dochodzi do tego koszt zakupu serwera i domeny. Jest to wydatek od kilkudziesięciu do kilkaset złotych rocznie.

Klientów można szukać także za pośrednictwem biur ogłoszeń zamieszczając własne ogłoszenie lub przeglądając oferty zamieszczone przez osoby poszukujące firm sprzątających. Dobrym sposobem jest też dotarcie do aktualnych przetargów i branie w nich udziału.

Usługi sprzątania – wycena

Usługi sprzątania najczęściej wyceniane są na podstawie:
  • metrażu pomieszczeń
  • częstotliwości serwisu
  • zakresu pracy
  • pory dnia.
Biorąc to pod uwagę to, że średni koszt posprzątania kawalerki może wahać się od 100 do 130 zł, a nieruchomości wielkości 100 metrów kwadratowych, ok. 300 zł. Porządki w biurze to koszt 1 zł/dziennie za metr kwadratowy.

Podsumowanie 

Usługi sprzątania nie należą do najłatwiejszych. Firmy muszą borykać się z różnymi problemami, jak np.: duża konkurencja, czy brak ludzi do pracy. Mimo wszystko jednak jest to dobry pomysł na biznes, którym warto się zainteresować.


Data publikacji: 2020-04-28, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU