Stawki minimalne podatku od środków transportowych w 2024 roku
Ministerstwo Finansów wydało obwieszczenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie stawek minimalnych podatku od środków transportowych obowiązujących w 2024 roku. Obwieszczenie zostało opublikowane w dniu 12 października 2023 roku w Monitorze Polskim, poz. 1132.
W 2024 roku będą obowiązywały wyższe stawki niż w 2023 roku. Spowodowane to jest tym, że procentowy wskaźnik kursu euro na dzień 3 października 2023 roku w stosunku do kursu euro na dzień 1 października 2022 roku jest wyższy od 5%.
Minimalne stawki podatku dla pojazdów określone w art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych. Są to samochody ciężarowe o masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton.
Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita (w tonach)
Stawka minimalna podatku (w złotych)
nie mniej niż
mniej niż
oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne
inne systemy zawieszenia osi jezdnych
1
2
3
4
Dwie osie
12
13
0
146,51
13
14
146,51
404,88
14
15
404,88
570,39
15
570,39
1290,78
Trzy osie
12
17
146,51
254,84
17
19
254,84
522,74
19
21
522,74
678,75
21
23
678,75
1045,46
23
25
1045,46
1625,35
25
1045,46
1625,35
Cztery osie i więcej
12
25
678,75
688,28
25
27
688,28
1074,04
27
29
1074,04
1705,12
29
31
1705,12
2529,10
31
1705,12
2529,10
Minimalne stawki podatku dla pojazdów określonych w art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o opłatach lokalnych. Dla ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do użytku razem z naczepą lub przyczepą i masie całkowitej zespoły pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton.
Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: ciągnik siodłowy + naczepa, ciągnik balastowy + przyczepa (w tonach)
Stawka minimalna podatku (w złotych)
nie mniej niż
mniej niż
oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne
inne systemy zawieszenia osi jezdnych
1
2
3
4
Dwie osie
12
18
0
39,32
18
25
273,92
495,37
25
31
577,53
947,85
31
1456,27
1998,03
Trzy osie i więcej
12
40
1284,82
1776,57
40
1776,57
2627,92
Minimalne stawki podatku dla pojazdów określonych w art. 8 pkt 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych. Dotyczy przyczep i naczep, które wraz z pojazdem silnikowym mają masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton (nie dotyczy tych związanych wyłącznie z działalnością rolniczą).
Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: ciągnik siodłowy + naczepa, ciągnik balastowy + przyczepa (w tonach)
Stawka minimalna podatku (w złotych)
nie mniej niż
mniej niż
oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne
inne systemy zawieszenia osi jezdnych
1
2
3
4
Jedna oś
12
18
0
26,25
18
25
183,40
329,86
25
329,86
578,72
Dwie osie
12
28
216,76
319,16
28
33
632,30
876,40
33
38
876,40
1331,25
38
1184,79
1752,77
Trzy osie i więcej
12
38
697,80
971,63
38
971,63
1320,54
Waloryzacja minimalnych stawek podatku od środków transportowych
Od 2004 roku stawki minimalne podatku od środków transportowych jakie zostały określone w załącznikach 1 – 3 art. 12b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych przelicza się na następny rok podatkowy zgodnie z procentowym wskaźnikiem kursu euro na pierwszy dzień roboczy października danego roku w stosunku do kursu euro w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Do przeliczenia stawek stosowany jest kurs wymiany euro i walut krajowych ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Każdego roku minister właściwy do spraw finansów publicznych oblicza ten wskaźnik. Jeżeli jest on niższy od 5%, to stawki minimalne podatku nie zmieniają się w stosunku do roku poprzedniego. Obowiązkiem ministra jest ogłoszenie w terminie nie późniejszym niż do dnia 31 października każdego roku, w drodze obwieszczenia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym RP Monitorze Polskim, wysokości stawek obowiązujących w następnym roku podatkowym, które zostały przeliczone zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1 – 3 i zostały zaokrąglone w górę do pełnych groszy.
Po co ustalane są stawki minimalne?
Czasami maksymalna stawka podatku od środków transportowych, o której mowa jest w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych w:
art. 10 ust. 1 pkt 2 (samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton)
art. 10 ust. 1 pkt 4 (ciągniki siodłowe lub balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton)
art. 10 ust. 1 pkt 6 (przyczepy lub naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem tych związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego)
jest niższa niż odpowiednia stawka minimalna. W takiej sytuacji rada gminy obowiązkowo musi uchwalić stawkę podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów pojazdów w wysokości stawki minimalnej.
Powyższy sposób postępowania zgodny jest z art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych, który brzmi:
Jeżeli górna granica stawki podatku, o której mowa w ust. 1 pkt 2, 4 lub 6, jest niższa od odpowiedniej stawki minimalnej, określonej w załącznikach nr 1-3 do ustawy, górnej granicy stawki nie uwzględnia się. W tym przypadku rada gminy przyjmuje stawkę podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów pojazdów w wysokości odpowiedniej stawki, określonej w załącznikach nr 1-3 do ustawy. (Górne granice stawek kwotowych na każdy rok podatkowy są ogłaszane na podstawie art. 20 zmiana wysokości podatku o wskaźnik cen i towarów ust. 2 niniejszej ustawy).
Ostatnia aktualizacja: 2023-11-07 Data publikacji: 2021-11-11, autor: FakturaXL