Od dawna handel samochodami używanymi daje możliwość sporego zarobku, dlatego też osoby posiadające wiedzę w zakresie motoryzacji myślą o założeniu własnego komisu samochodowego. W jaki sposób zakłada się komis samochodowy?

Sposób działania komisu samochodowego

Właściciel komisu (komisant) nie sprzedaje własnych pojazdów, tylko pełni rolę pośrednika pomiędzy klientem, który chce nabyć używany samochód, a właścicielem pojazdu (komitentem) zlecającym jego sprzedaż. Za pośrednictwo w sprzedaży przysługuje prowizja, której wysokość powinna być ustalona przy podpisaniu umowy komisu. Zazwyczaj określana jest procentowo od kwoty sprzedaży samochodu. Przeważnie jest to od 2 do 3%. Dozwolone jest też, aby w umowie komisu obie strony (komisant i komitent) ustaliły konkretną kwotę prowizji. Prowizja przysługuje dopiero w momencie sprzedaży auta.

Sprzedaż samochodów poleasingowych 

Przedsiębiorca może zakupić i sprzedawać samochody poleasingowe. Często można je nabyć po dość atrakcyjnych cenach. Co prawda mogą mieć dość wysokie przebiegi, ale za to są dobrze serwisowane, bo w Autoryzowanych Stacjach Obsługi, gdzie w przypadku ewentualnej naprawy używa się tylko oryginalnych części.

Wymagania formalne

Komis samochodowy można otworzyć rejestrując jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub spółkę prawa handlowego (spółka jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna). Przy jednoosobowej działalności gospodarczej należy dokonać wpisu do CEIDG poprzez złożenie bezpłatnego wniosku w urzędzie miasta lub gminy na formularzu CEIDG-1. Działalność w formie spółki osobowej lub kapitałowej wymaga rejestracji w KRS w sądzie rejonowym właściwym ze względu na miejsce siedziby spółki (opłata 500 zł).

Wybór miejsca na komis samochodowy – koszty początkowe

Bardzo ważną rzeczą jest wybór odpowiedniego miejsca na plac, na którym będą przechowywane i prezentowane samochody. Grunt można zakupić lub wziąć w dzierżawę. Cena zakupu może wahać się od kilkudziesięciu tysięcy do nawet kilku milionów złotych w zależności od wielkości i lokalizacji działki, dlatego też rozważając wielkość powierzchni placu należy wziąć pod uwagę ilość oferowanych samochodów. Duży plac to duże koszty, ale z kolei za mały może ograniczyć możliwość rozbudowy w przyszłości. Na każdy pojazd musi być przewidziana odpowiednio wystarczająca ilość miejsca, tak aby klient mógł swobodnie obejrzeć auto z każdej strony, aby można było otworzyć wszystkie drzwi i bagażnik. 
Dodatkowo na terenie każdego komisu powinno być biuro, w którym klienci będą mogli porozmawiać o warunkach sprzedaży, podpisać umowę itp. Jeżeli na terenie placu nie ma żadnych zabudowań, to należy rozważyć wynajem przenośnego kontenera biurowego. Miesięczny koszt wynajmu takiego kontenera zaczyna się od 1 000 zł.

Czy ochrona jest konieczna?

Raczej tak. Należy na poważnie rozważyć tę kwestię. Stojące na placu pojazdy muszą być odpowiednio zabezpieczone. Podstawą jest solidne ogrodzenie, aby niepowołane osoby miały utrudnione wejście na plac. Może być wykonane ze zwykłej siatki. Dodatkowo należy zamontować monitoring z alarmem lub rozważyć zatrudnienie firmy ochroniarskiej. W sumie miesięczny koszt nie jest zbyt duży w porównaniu z całkowitym kosztem prowadzenia działalności, a dzięki ochronie można zmniejszyć ryzyko strat w razie kradzieży lub aktów wandalizmu. 
Kolejną sprawą jest dobrze utwardzona powierzchnia i odpowiedne oświetlenie placu. Sprawdza się zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym kiedy wcześnie zapada zmierzch.

Odpowiednia ekspozycja

Samochody powinny być dobrze widoczne i ustawione w taki sposób, aby klienci mogli je dokładnie obejrzeć i sprawdzić ich jakość. Podstawą jest dobrze widoczna cena ustawiona przodem do drogi, przy której znajduje się komis. Dobrze, aby na placu nie brakowało pojazdów, zwłaszcza na początku otwarcia komisu. Czasami warto nawet dokupić kilka używanych samochodów. 
Dobrym pomysłem jest prowadzenie dodatkowych usług typu: przygotowanie auta do sprzedaży, jak np.: wulkanizacja, a nawet kompleksowe czyszczenie pojazdów. Jest szansa, że takie dodatkowe usługi przyciągną potencjalnych klientów na wystawienie aut w komisie, ponieważ nie będą musieli wykonywać tych prac sami. 
Ważna jest też reklama, która przyda się nawet najlepszemu komisowi. Na zamieszczanie ogłoszeń warto wybrać lokalne media, czy skorzystać z usług specjalistów od marketingu w Internecie.

Data publikacji: 2020-10-29, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU