Wystawianie faktur podczas zawieszenia działalności
Podatnik, który zawiesi działalność gospodarczą nadal ma obowiązek wystawiania faktur, jeżeli dotyczą one wcześniej zawartych umów w prowadzonej działalności. Potwierdzają to organy podatkowe.
Zawieszenie działalności gospodarczej – kiedy podatnik może wystawiać faktury?
Jeżeli przedsiębiorca podczas zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej otrzyma wynagrodzenie z tytułu wykonywania czynności rozpoczętych jeszcze w okresie przed zawieszeniem działalności, to zobowiązany jest do wystawiania i wydawania faktur na rzecz innych przedsiębiorców, a także paragonów fiskalnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i faktur na żądanie, jeżeli takie żądanie dotyczy właściwego okresu przed zawieszeniem działalności.
Interpretacja podatkowa wydana na wniosek podatnika
O wydanie interpretacji podatkowej zawnioskował podatnik prowadzący własną działalność gospodarczą i jednocześnie pracujący na etacie. Przedsiębiorca prowadzi działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi na podstawie kodu PKD 68.20.Z. Przez okres prowadzenia działalności udało mu się zawrzeć kilka umów wynajmu powierzchni, na których miały stanąć automaty paczkowe. Każdego miesiąca usługa wynajmu dokumentowana jest na podstawie wystawionej faktury VAT. Przedsiębiorca nosi się z zamiarem zawieszenia działalności na okres od 1 do 4 miesięcy. Jego zdaniem, jeżeli zawiesi działalność będzie mógł:
nadal wystawiać faktury pomimo, że działalność została zawieszona pod warunkiem, że dokumenty będą dotyczyły umów dzierżawy nieruchomości zawartych we wcześniejszym okresie, jeszcze przed okresem zawieszenia działalności gospodarczej
wystawiać faktury w okresie aktywnej działalności gospodarczej, które będą obejmowały okres najmu przypadający na czas zawieszenia działalności gospodarczej.
Podatnik wystąpił o wydanie interpretacji indywidualnej w celu uzyskania bądź nieuzyskania potwierdzenia, że wystawianie faktur wynikających z wcześniej zawartych umów oznacza jedynie czynność techniczną, a nie jest oznaką aktywnie prowadzonej działalności gospodarczej. Powyższe odnosi się również do regulowania zobowiązań sprzed zawieszenia działalności.
Stanowisko organu podatkowego
W interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał między innymi, że przedsiębiorca, który zawiesi prowadzenie działalności gospodarczej nadal jest przedsiębiorcą. Taka czynność oznacza jedynie przerwę w wykonywaniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca nadal posiada prawo do wykonywania czynności, które pozwolą mu zachować lub zabezpieczyć źródło przychodów. Wolno mu osiągać przychody finansowe wynikające z umów zawartych jeszcze przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej, a to wiąże się również z pewnymi obowiązkami, jak np. z obowiązkiem wystawiania faktur na rzecz kontrahentów, z którymi przedsiębiorca zawarł umowy w okresie przed zawieszeniem działalności gospodarczej. W tej kwestii zarówno przedsiębiorca jak i organ podatkowy mają takie samo zdanie.
Z kolei zgodnie z art. 106i ust. 7 ustawy o VAT przedsiębiorca może wystawić fakturę najwcześniej na 60 dni przed wykonaniem usługi bądź otrzymaniem całości lub części zapłaty. W przypadku, kiedy faktura dokumentująca usługę najmu zawiera informację o okresie rozliczeniowym, to powyższy zapis nie ma zastosowania. W związku z powyższym, jeżeli wymieniony warunek jest spełniony, to wystawienie faktury w okresie aktywności działalności gospodarczej w czasie zawieszenia działalności jest czynnością poprawną.
Interpretacja indywidualna nr sygn. 0114-KDIP1-3.4012.152.2023.3.AMA z dnia 19 maja 2023 roku wydana przez Dyrektora KIS
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej złożył podatnik, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej w marcu 2023 roku. Działalność dotyczyła wykonywania usług prawnych. Wnioskodawca świadczy pomoc prawną jako radca prawny. Jest pełnomocnikiem w wielu sprawach sądowych, które będą rozpoznawane w okresie średnio co 2 – 3 lata. Jego klienci to zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorcy oraz spółki prawa handlowego. W okresie zawieszenia działalności reprezentantem w sprawach ma być drugi pełnomocnik lub pełnomocnik substytucyjny. Podatnik nadal będzie stroną zawartych umów o świadczenie usług prawnych z klientami. Strony umówiły się, że część wynagrodzenia będzie wymagalna po zakończeniu postępowania sądowego na podstawie wystawionej faktury w przypadku przedsiębiorców lub paragonu w przypadku osób fizycznych. W niektórych sprawach klienci nie uregulowali jeszcze części wynagrodzenia wymagalnego, a w niektórych podatnik jest pełnomocnikiem z urzędu lub kuratorem wyznaczonym przez sąd, co wiąże się z koniecznością wystawiania faktur dla sądu po prawomocnie zakończonym postępowaniu sądowym. W związku z tym we wniosku przedsiębiorca zapytał się, czy w okresie zawieszenia działalności ma prawo wystawiać faktury i paragony. Według niego ma taki obowiązek.
Odpowiedź organu podatkowego
Dyrektor KIS w odpowiedzi odwołał się do przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca który nie zatrudnia pracowników ma prawo zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na zasadach określonych w ustawie po uwzględnieniu przepisów odnośnie ubezpieczeń społecznych. Jak stanowi art. 25 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców podczas zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, przedsiębiorca nie może uzyskiwać bieżących przychodów. Natomiast art. 25 ust. 2 ustawy wskazuje, że podatnik prowadzący działalność gospodarczą w okresie jej zawieszenia może między innymi:
wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów
przyjmować należności i obowiązkowo regulować zobowiązania powstałe przed zawieszeniem działalności gospodarczej
uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem działalności gospodarczej
osiągać przychody finansowe z działalności prowadzonej przed zawieszeniem działalności gospodarczej
zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą
powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw.
W związku z powyższym zawieszenie działalności gospodarczej nie oznacza zaprzestania wykonywania działalności przez przedsiębiorcę. Podatnik, który zawiesza na jakiś czas prowadzenie działalności gospodarczej nadal pozostaje podatnikiem. Jest przedsiębiorcą nieprowadzącym aktywnej działalności gospodarczej w okresie jej zawieszenia. Zawieszenie uznawane jest jako przerwa w prowadzeniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca w tym okresie może między innymi wykonywać wszystkie czynności potrzebne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. W przedstawionej sprawie podatnik będzie otrzymywał wynagrodzenie za świadczone usługi pomocy prawnej, których wykonywanie rozpoczął jeszcze przed okresem zawieszenia działalności, dlatego ma określone obowiązki podatkowe z tym związane. Nie może jedynie osiągać bieżących przychodów i zawierać nowych umów.