Do prowadzenia sklepu odzieżowego nie są wymagane żadne uprawnienia. Każda osoba, która zainteresowana jest taką działalnością może bez przeszkód taką założyć. Wszystkie niezbędne zezwolenia można otrzymać już podczas rejestracji. Sprzedaż odzieży może być prowadzona w sklepie stacjonarnym, jak i w internetowym. sklep z ubraniami

Sklep z odzieżą – wymagania

Założenie sklepu odzieżowego wymaga spełnienia pewnych wymogów wyznaczonych przez Państwową Inspekcję Handlową (PIH). Jednym z nich jest wykupienie licencji i odprowadzanie opłat do ZAiKS-u jeżeli w salonie sklepowym ma być odtwarzana muzyka. 

Odpowiednia forma działalności dla sklepu odzieżowego

Sprzedaż odzieży prowadzona w sklepie może mieć postać:
  • zarejestrowanej działalności gospodarczej mającą dowolną formę z wyłączeniem spółki partnerskiej (zarezerwowana dla wolnych zawodów)
  • zarobkowej działalności nierejestrowej.
Przedsiębiorca, który nosi się z zamiarem założenia własnego sklepu z odzieżą może prowadzić go w formie:
  • jednoosobowej działalności gospodarczej (najczęściej wybierana)
  • spółki cywilnej
  • spółki prawa handlowego (jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, akcyjnej, z o. o.)

Właściwe PKD dla sklepu odzieżowego

to kod: 
  • 47.71.Z – sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Podklasa obejmuje: sprzedaż detaliczną wyrobów odzieżowych, w tym bielizny, wyrobów futrzarskich oraz dodatków odzieżowych, takich jak: rękawiczki, krawaty, szelki i inne.
Podany kod PKD może być uzupełniony o PKD:
  • 47.72.Z – sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Podklasa obejmuje: sprzedaż detaliczną obuwia, artykułów ze skóry oraz przyborów podróżnych ze skóry i jej substytutów. 
    Dla sprzedaży odzieży w Internecie wskazany jest kod:
  • 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. 

Rejestracja

Kolejny etap, to rejestracja w CEIDG jeżeli została wybrana jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka cywilna. W tym celu przedsiębiorca musi wypełnić formularz CEIDG-1 i:
  • podpisać go oraz złożyć osobiście w urzędzie gminy lub miasta
  • przesłać online wcześniej podpisując go profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym
  • przesłać listem poleconym po podpisaniu podpisem poświadczonym notarialnie.
lub rejestracja w KRS w sądzie rejonowym właściwym dla siedziby spółki w przypadku spółki:
  • jawnej
  • komandytowej
  • komandytowo-akcyjnej
  • akcyjnej i z o. o.

Działalność nierejestrowa

Od 20 kwietnia 2018 roku przedsiębiorcy mają prawo prowadzić działalność w formie nierejestrowanej. Mogą skorzystać z niej osoby:
  • fizyczne o przychodach z działalności nieprzekraczającej w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia
  • które nie prowadziły własnej działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy.
Działalność nierejestrowana nie wymaga rejestracji ani opłacania składek w ZUS-ie. Księgowość prowadzona jest również w uproszczonej formie. 

Forma opodatkowania dla sklepu odzieżowego

Wybierając najbardziej odpowiednią formę opodatkowania należy wziąć pod uwagę dochody jakie może wygenerować sklep oraz koszty związane z prowadzoną działalnością.

Przedsiębiorca ma do wyboru:
  • skalę podatkową – rozliczenie na zasadach ogólnych (progi podatkowe). Forma opłacalna dla właścicieli sklepów osiągających dochód nieprzekraczający kwoty 85 528 zł rocznie (stawka podatku 17%). Po przekroczeniu 85 528 zł podatek oblicza się wg stawki 32%. Możliwość skorzystania z kwoty wolnej od podatku, wspólnego rozliczania z małżonkiem oraz ulg podatkowych
  • podatek liniowy – stała stawka podatku 19% od dochodów. Brak możliwości korzystania z dostępnych przywilejów, jak ma to miejsce przy skali podatkowej
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – podatek rozliczany od wysokości przychodów bez uwzględniania kosztów. Ryczałt dla sklepu odzieżowego wynosi 3%. Nie ma możliwości korzystania z przywilejów
  • karta podatkowa – najprostsza forma, najbardziej opłacalna w przypadku małych sklepów odzieżowych. Przedsiębiorca nie musi prowadzić ksiąg i wyliczać zaliczek na podatek dochodowy.

Podatek VAT, czy bez VAT

W przypadku właścicieli sklepów odzieżowych istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT, ponieważ w większości sklepy odzieżowe świadczą usługi na rzecz osób prywatnych niebędących podatnikami VAT. Przy zwolnieniu obowiązuje limit obrotów w wysokości 200 000 zł rocznie. Przekroczenie limitu zobowiązuje do zarejestrowania działalności do VAT. 
Przedsiębiorca ma obowiązek złożenia deklaracji VAT-R, zarówno jeżeli chce skorzystać ze zwolnienia oraz jeżeli ma zamiar prowadzić działalność jako czynny podatnik z VAT. 

Sklep odzieżowy prowadzący sprzedaż na rzecz osób prywatnych musi posiadać kasę fiskalną. Nie muszą jej posiadać jedynie przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczęli działalność gospodarczą w danym roku podatkowym, ale tylko do kwoty 20 000 zł. Nowi przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na zakup kasy

Składki na ZUS

Rozpoczęcie działalności wymaga od przedsiębiorcy złożenia do ZUS odpowiednich formularzy. Termin na ich złożenie mija w 7 dniu od rozpoczęcia działalności. Przedsiębiorca składa formularz:
  • ZUS ZUA – pełne ubezpieczenie
  • ZUS ZZA – tylko obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne. 
Przedsiębiorcy dopiero co rozpoczynający prowadzenie sklepu w formie jednoosobowej działalności gospodarczej mają możliwość skorzystania z tzw. ulgi na start. Przez okres 6 miesięcy licząc od dnia rozpoczęcia działalności są zwolnieni z zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne. Dotyczy to również przedsiębiorców, którzy wznowili działalność po upływie 60 miesięcy od dnia zakończenia lub zawieszenia poprzedniej. 
Po upływie 6 miesięcy przedsiębiorca może opłacać preferencyjne składki na ZUS przez okres 2 lat. 

Księgowość

W przypadku sklepu odzieżowego warto skorzystać z pomocy profesjonalnego biura księgowego posiadającego w ofercie kompleksową usługę, począwszy od otrzymania pomocy w początkowym okresie podczas zakładania sklepu oraz później w czasie prowadzenia firmy.

Najczęściej w zakresie pomocy biura rachunkowego znajdują się takie usługi, jak między innymi:
  • wybór prawnej formy działalności
  • wybór sposobu opodatkowania
  • ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych
  • przygotowanie i składanie deklaracji podatkowych
  • prowadzenie rejestru VAT (w przypadku czynnego podatnika VAT)
  • sporządzanie zeznań rocznych
  • doradztwo podatkowe
  • reprezentowanie przed urzędami
  • obsługę kadrowo-płacową.

Odzieżowy sklep internetowy – zakładanie

Obecnie sklepy internetowe, zwłaszcza odzieżowe cieszą się coraz większą popularnością. Cechy, które zachęcają do korzystania z ich usług to przede wszystkim: 
  • dostęp 24 h przez 7 dni w tygodniu
  • wygoda zakupów.
Przedsiębiorca może założyć sklep internetowy z odzieżą w podobny sposób jaki ma miejsce w przypadku sklepu stacjonarnego. I w tym przypadku najbardziej polecaną formą działalności jest jednoosobowa działalność gospodarcza.

Do wystawiania faktur w sklepie odzieżowym, a nawet księgowości, znakomicie sprawdza się program Faktura XL, który spełnia wszystkie wymogi dobrego programu do fakturowania dla sklepu z odzieżą.


Data publikacji: 2021-02-24, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU
Just
19 Wrzesień 2022

Zastanawiam się nad założeniem własnej działalności. W pierwszej chwili miał być to być internetowy sklep z odzieżą, ale chciałabym też odzież legalnie sprzedawać w swoim domu. Czy prowadząc sprzedaż w domu muszę mieć wydzielone na to pomieszczenie? Czy takie pomieszczenie musi spełniać jakieś konkretne wymogi?

Stella Chojnacka
20 Maj 2021

Zastanawiam się nad założeniem własnej działalności. W pierwszej chwili miał być to być internetowy sklep z odzieżą, ale chciałabym też odzież legalnie sprzedawać w swoim domu. Czy prowadząc sprzedaż w domu muszę mieć wydzielone na to pomieszczenie? Czy takie pomieszczenie musi spełniać jakieś konkretne wymogi?