Plik JPK-V7 jest obowiązkowy dla podatników podatku od towarów i usług. Plik zbudowany jest z części ewidencyjnej i deklaracyjnej. Służy do ujmowania w nim danych z rejestru sprzedaży lub zakupów. Wszystkie pola w formularzu muszą zostać wypełnione starannie.
W części deklaracyjnej pliku JPK_V7 umieszcza się podsumowania kwot z części ewidencyjnej po stronie zakupu i sprzedaży. Przeniesione kwoty powinny zostać zaokrąglone i podsumowane w postaci kwoty podatku należnego do zapłaty, podatku do zwrotu lub przeniesienia na kolejne okresy rozliczeniowe bądź do przeniesienia na inne zobowiązania.
Dodatkowo podatnik zobowiązany jest do podania w pliku jeszcze innych informacji dotyczących:
rodzaju transakcji
zasad zwrotu podatku
terminu zwrotu podatku
przeniesieniu nadwyżki na kolejne okresy rozliczeniowe
kwoty odliczenia lub zwrotu wartości ulgi należnej przy zakupie kasy rejestrującej.
Wszystkie kwoty znajdujące się w pozycjach deklaracji dotyczące podstawy opodatkowania oraz kwoty podatków muszą zostać zaokrąglone do pełnych złotówek zgodnie z zasadą, że końcówki od 0,01 gr do 0,49 gr zaokrągla się w dół, a te od 0,50 gr do 0,99 gr w górę. Wszelkie wyliczenia należnych kwot dokonywane są na podstawie wartości wskazanych w ewidencji zakupu i sprzedaży. Oznacza to, że najpierw wyliczenia dokonywane są na podstawie kwot pobranych z ewidencji, a dopiero później należy wskazać zsumowaną podstawę opodatkowania i zsumowanego podatku VAT w części deklaracyjnej pliku JPK_V7. W tej sytuacji kwota do zapłaty będzie różnicą pomiędzy kwotą podatku należnego i podatku naliczonego spisanych już po zaokrągleniu do pełnych złotych.
Część deklaracyjna JPK_V7 – wypełnianie poszczególnych wybranych pól
Pola w pliku dzielą się na:
obowiązkowe – zapisy dokonywane są każdorazowo. Jeżeli nie można ustalić wymaganych danych, to w odpowiednim polu należy wpisać „BRAK”
opcjonalne – zapisy dokonywane są wyłącznie w przypadku wystąpienia wymaganych danych. W pozostałych przypadkach pole pozostaje puste
fakultatywne – zapisy dokonywane są na zasadzie dobrowolności. W przypadku braku danych pole pozostaje puste. W polach kwotowych, czyli numerycznych podaje się wartości liczbowe będące ciągiem cyfr.
Poniżej wskazania jak należy wypełniać niektóre pola w pliku JPK_V7 w części deklaracyjnej:
1.Zbiorcza wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju W tym miejscu wykazuje się wszystkie czynności związane z dostawą towarów znajdujące się poza terytorium kraju. Nie trzeba wykazywać wartości sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, eksportu ani WDT, dostaw krajowych, szczególnie tych opodatkowanych w Polsce zerową stawką podatku. Dodatkowo na podstawie art. 28a do 28c ustawy lub na podstawie rozporządzenia wykonawczego w tej sprawie należy podać wartość usług świadczonych poza terytorium kraju
2. Zbiorcza wysokość podstawy opodatkowania z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy Pole służy do ujmowania łącznej wartości usług, dla których zastosowanie ma art. 28b mówiący o tym, że miejsce do opodatkowania wyznaczane jest zgodnie z ogólnymi zasadami, czyli usług świadczonych na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, którzy zostali zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej jakie świadczone są na terytorium państw członkowskich innych niż terytorium kraju, innych niż zwolnieni od podatku od wartości dodanej bądź opodatkowanych stawką 0%, dla których usługobiorca zobowiązany jest do zapłaty podatku od wartości dodanej. W polu tym nie wykazuje się:
usług opodatkowanych na zasadach szczególnych zgodnie z art. 28c do 28o
importu usług
usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się na terytorium kraju
3. Zbiorcza wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0% Pole nie służy do podawania transakcji dokonywanych w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), nawet wtedy, kiedy podatnik stosuje stawkę 0%
4. Zbiorcza wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy W powyższym polu wpisuje się podstawę opodatkowania związaną z transakcjami na podstawie, których podróżni otrzymali zwrot podatku VAT. Od takich transakcji sprzedawca może po spełnieniu warunków zastosować stawkę podatku w wysokości 0%. Osoby fizyczne niemieszkające na stałe na obszarze Unii Europejskiej, którzy nazywani są podróżnymi mogą otrzymać zwrot podatku jaki zapłacili przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które to towary w stanie nienaruszonym zostały przez nich wywiezione z kraju w bagażu osobistym podatnika. Warunkiem uzyskania zwrotu jest spełnienie wymaganych warunków odnoszących się do zabezpieczenia oraz zgłoszeń
5. Pola zbiorczych wysokości podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawkami 5%, 8%, 23% oraz korekt dokonanych zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy o podatku VAT Poszczególne kwoty obniża się o kwoty korekt
6. Zbiorcza wysokość podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – wykazana w K_21 W polu wykazywane są jedynie kwoty pochodzące z WDT wg stawki 0%. W przypadku, kiedy podatnik nie będzie posiadał dokumentów wywozowych z kraju, to taka transakcja powinna zostać ujęta jako transakcja krajowa objęta właściwą stawką krajową. Deklaracja może zostać skorygowana po otrzymaniu dokumentów
7. Zbiorcza wysokość podstawy opodatkowania z tytułu eksportu towarów W polu tym wykazuje się tylko kwoty związane z eksportem opodatkowane stawką 0%. W przypadku braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza obszar kraju transakcja musi zostać ujęta jak krajowa z zastosowaniem krajowej stawki podatku. Po otrzymaniu dokumentów należy dokonać korekty deklaracji
8. Zbiorcza wysokość podstawy opodatkowania i odpowiednio - kwoty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Ujmuje się transakcje udokumentowane przez podatnika ze wskazaniem numeru NIP UE kontrahenta lub bez tego numeru. Dotyczy także transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów razem z przemieszczaniem pomiędzy magazynami podatnika lub w magazynach takich jak: call-off stock. Kwoty podatku podawane są zbiorczo zgodnie ze stawką krajową właściwą dla wykazywanych transakcji WNT
9. Zbiorcza wysokość podstawy opodatkowania (oraz odpowiednio - zbiorcza informacja co do kwoty podatku) z tytułu importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy Podatnik VAT czynny może rozliczyć podatek VAT należny z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów. Wymaga to zastosowania krajowej stawki podatku. Import rozlicza sprzedawca i nabywca. Odliczenie możliwe jest po spełnieniu warunków związanych z dokumentacją. W poszczególnych polach należy wykazać kwoty z tytułu nabyć, dla których podstawę opodatkowania stanowi wartość celna powiększona o należne cło. W przypadku towarów objętych podatkiem akcyzowym podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło oraz podatek akcyzowy. Obowiązek podatkowy powstaje już w momencie:
powstania długu celnego
zamknięcia procedury uszlachetniania czynnego
wymagalności opłat celnych z tytułu procedur składowania celnego
odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych
uszlachetniania czynnego
tranzytu, wolnego obszaru celnego
o ile od towarów pobierane będą opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze. W podstawie muszą znaleźć się koszty dodatkowe, jak: koszty prowizji, opakowania, transportu, ubezpieczenia pod warunkiem, że nie znalazły się w wartości celnej. Do podstawy należy doliczyć również inne opłaty pobierane przez organy celne
10. Zbiorcza wysokość podatku należnego z tytułu importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy W polu ujmowany jest import usług od podatników nieposiadających w Polsce miejsca siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności, dla których usługobiorcą jest podatnik podatku VAT lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, zarejestrowana lub mająca obowiązek rejestracji do VAT w Polsce. Należy wprowadzić nabywane usługi, dla których miejscem świadczenia jest kraj nabywcy inny niż wynika z przepisów art. 28b ustawy
11. Zbiorcza wysokość podstawy opodatkowania (podatek) z tytułu dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy Pole służy do wskazania podstawy opodatkowania i podatku z tytułu nabyć towarów po spełnieniu określonych warunków wskazanych w ustawie o VAT
12. Zbiorcza wysokość podatku należnego od towarów objętych spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy Wpisuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego wynikające z remanentu w skład, którego wchodziły towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie stanowiły przedmiotu dostawy oraz towary będące na stanie na dzień rozwiązania spółki bądź zaprzestania wykonywania czynności podlegających pod opodatkowanie
13. Zbiorcza wysokość zwrotu odliczonej lub zwróconej kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy Pole dotyczy podatników, którzy musieli dokonać zwrotu ulgi na zakup kas rejestrujących, ponieważ do końca nie spełnili warunków dotyczących jej przyznania lub zakończyli działalność w ciągu 3 lat od momentu prowadzenia ewidencji sprzedaży bądź nie oddali urządzenia do przeglądu technicznego do właściwego serwisanta w wymaganym terminie
14. Zbiorcza wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu, podlegająca wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 3, w związku z ust. 4 ustawy Miejsce na podanie podstawy opodatkowania oraz podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu pod warunkiem, że środek transportu zostanie przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub w sytuacji, kiedy nie będzie podlegał rejestracji, ale będzie użytkowany na terenie kraju
15. Zbiorcza wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegająca wpłacie w terminach, o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy W polu ujmuje się WNT dotyczące między innymi:
pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN
16. Łączna wysokość podstawy opodatkowania W polu należy zsumować wykazane wcześniej podstawy
17. Łączna wysokość podatku należnego W polu należy zsumować wykazywane wcześniej podstawy.
18. Wysokość nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z poprzedniej deklaracji Należy wprowadzić kwotę, która nie została przekazana do zwrotu lub która nie została przekazana na pokrycie ściśle określonych, innych zobowiązań podatkowych. Kwota ta będzie pomniejszała wartość podatku należnego do zapłaty
19. Zbiorcza wartość netto z tytułu nabycia towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych W miejscu tym podatnik powinien wprowadzić wszystkie podstawy opodatkowania z części ewidencyjnej za nabycie składników majątku będących środkami trwałymi
20. Zbiorcza wysokość podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych Ujmuje się wszystkie kwoty podatku z części ewidencyjnej z nabycia składników majątku będących środkami trwałymi
21. Zbiorcza wartość netto z tytułu nabycia pozostałych towarów i usług Należy wprowadzić wszystkie pozostałe podstawy opodatkowania wynikające z nabycia składników majątku kwalifikowanych do środków trwałych, takich jak: towary podstawowe, pomocnicze, materiały, usługi obce, wyposażenie, wydatki bieżące
22. Zbiorcza wysokość podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałych towarów i usług Ujmuje się wszystkie pozostałe kwoty podatku niewynikającego z nabycia składników majątku nie kwalifikowanych do środków trwałych
23. Zbiorcza wysokość podatku naliczonego z tytułu korekty podatku naliczonego od nabycia towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych Pole przeznaczone do wskazania kwoty korekty rocznej przy wykorzystaniu składników majątku przeznaczonych do działalności opodatkowanej jak również do działalności, dla której nie przysługuje prawo do odliczenia VAT
24. Zbiorcza wysokość podatku naliczonego z tytułu korekty podatku naliczonego od nabycia pozostałych towarów i usług Pole, w którym ujmuje się kwotę korekty rocznej w stosunku do składników majątku z działalności opodatkowanej oraz z działalności, od której podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Korektę należy wskazać w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy kolejnego roku przypadającego po roku, którego dotyczy korekta. W pozycji tej ujmowane są korekty dotyczące:
majątku wykorzystywanego w działalności przez okres krótszy niż 1 rok
majątku niskocennego nabytego, który nie został uznany za środek trwały lub wartości niematerialne i prawne
25. Zbiorcza wysokość korekty podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy Powyższe pole służy do wskazywania wartości dokonanych korekt związanych ze stosowaniem ulgi na złe długi, których zadaniem jest obniżenie wartości podstawy opodatkowania. Pole nie jest przeznaczone do korekt in plus. Należy wskazywać w nim kwoty ze znakiem „minus”
26. Zbiorcza wysokość korekty podatku należnego, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy W powyższym polu należy wskazać wartości przeprowadzonych korekt, które obniżają wartość podatku. Miejsce nie służy do wprowadzania korekt „in plus”. Wypełnia się je kwotami mającymi znak „minus”
27. Łączna wysokość podatku naliczonego do odliczenia W polu umieszcza się sumę kwot podatku spisaną z wcześniejszych pozycji. Zsumowana kwota podlega pod odjęcie i odliczenie w danym okresie rozliczeniowym. Nadwyżka przeznaczona jest do zwrotu. Może też zostać zaliczona na spłatę innych zobowiązań lub może zostać przeniesiona na kolejne okresy rozliczeniowe
28. Kwota na kasy rejestrujące do odliczenia w danym okresie Pole służące do ujmowania kwot netto ponoszonych na zakup kasy w wysokości 90% ceny zakupu bez kwoty podatku jednak nie więcej niż 700 zł. Należy wpisać wysokość ulgi na zakup kas rejestrujących w części jaka przysługuje do odliczenia w danym okresie rozliczeniowym
29. Kwota na kasy rejestrujące nieodliczana w danym okresie Wpisuje się kwotę wydatkowaną na zakup kas rejestrujących w wartości netto, ale tylko w części
przysługującej do zwrotu w danym okresie rozliczeniowym
powiększającej wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy
30. „Zaniechanie poboru” W polu tym wykazuje się wysokość podatku objętego zaniechaniem poboru do wysokości nadwyżki podatku należnego nad naliczonym, którą należy pomniejszyć o wysokość ulgi na zakup kasy rejestrującej, która przewidziana jest do odliczenia w danym okresie rozliczeniowym
31. Wysokość podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego Pole jest obowiązkowe. W przypadku podatku do zwrotu przez urząd lub do przeniesienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na kolejny okres rozliczeniowy należy wpisać 0 zł. Wartość 0 zł wpisuje się również wtedy, kiedy podatek VAT należny równoważny jest z podatkiem VAT naliczonym
32. Zwrot na rachunek VAT (art. 87 ust. 6a ustawy) Wypełnienie tego pola może znacznie przyspieszyć termin zwrotu podatku, który może trafić jedynie na rachunek VAT podatnika
33. Zwrot w terminie, o którym mowa w art. 87 ust. 6 ustawy (pole opcjonalne) Zaznacza podatnik, który żąda zwrotu podatku w terminie 25 dni po spełnieniu określonych warunków
34. Zaliczenie zwrotu podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych Wypełnia podatnik, który żąda przeniesienia nadwyżki podatku na kolejne okresy rozliczeniowe
35. Rodzaj przyszłego zobowiązania podatkowego Należy podać rodzaj przyszłego zobowiązania podatkowego na poczet, którego ma być zaliczony zwrot podatku
36. Uzasadnienie przyczyn złożenia korekty Pole służy do złożenia wyjaśnień, dlaczego składana jest korekta deklaracji. Wypełnia się je tylko w sytuacji, kiedy będzie składana korekta zarówno części ewidencyjnej jak i deklaracyjnej. Pole nie jest obowiązkowe. Jego niewypełnienie nie skutkuje poniesieniem konsekwencji przez podatnika.